≤стор≥¤ ”крањни
«ростанн¤ нац≥ональноњ св≥домост≥
ЂЅуд≥вельн≥ блокиї нац≥ональноњ ≥дентичност≥
ЂЅуд≥вельн≥ блокиї нац≥ональноњ ≥дентичност≥
’оч новопостала ≥нтел≥генц≥¤ виходила з середовища осв≥ченого чиновництва
та двор¤н, вона погано гармон≥ювала з ≥мперською верх≥вкою, ¤ку мало ц≥кавили
й нов≥ ≥дењ, й в≥льнодумство. “ому в багатьох ≥нтелектуал≥в поступово розвинулос¤
почутт¤ в≥дчуженост≥ щодо верх≥в. ” свою чергу це живило дедал≥ б≥льшу за-
≥нтересован≥сть житт¤м давно забутих сел¤нських мас.
≤нтерес цей посилювавс¤ впливом зах≥дних ≥дей. ѕр¤ме в≥дношенн¤ до цього мали
теор≥њ √ердера, що швидко полонили —х≥дну ™вропу. Ќа початку XIX ст. захопленн¤
н≥мецького ф≥лософа сел¤нською культурою сп≥впали з поширенн¤м зах≥дноЇвропей-
ського романтизму. «а багатьма своњми рисами романтизм був духовним повстанн¤м
проти ѕросв≥тництва XVIII ст. ѕросв≥тництво, що визначало св≥тогл¤д творц≥в
–ос≥йськоњ та јвстр≥йськоњ ≥мпер≥й, особливо п≥дкреслювало рац≥ональн≥сть, од-
номан≥тн≥сть, ун≥версальн≥сть ≥ пор¤док. –омантизм, що заволод≥в у¤вою новоњ
≥нтел≥генц≥њ —х≥дноњ ™вропи, осп≥вував емоц≥йн≥сть, спонтанн≥сть, р≥зноман≥тн≥сть,
природн≥сть. ѕривертаючи увагу до неповторност≥ р≥зних народ≥в св≥ту Ђв њхньому
природному стан≥ та середовищ≥ ≥снуванн¤ї, ≥дењ √ердера ≥ романтик≥в поклали по-
чаток концепц≥њ нац≥ональноњ самобутност≥ й тим самим дали засади дл¤ визначенн¤
нац≥њ.
¬и¤вл¤ючи складов≥ нац≥ональноњ ≥дентичност≥, украњнська ≥нтел≥генц≥¤, ¤к ≥ ≥н-
тел≥генц≥¤ ≥нших крањн —х≥дноњ ™вропи, зосередила увагу на таких неповторних ри-
сах своЇњ етн≥чноњ сп≥льност≥, ¤к ≥стор≥¤, фольклор, мова та л≥тература. «в≥сно, стаю-
чи на шл¤х досл≥дженн¤ цих аспект≥в, украњнськ≥ ≥нтел≥генти спочатку не мали ¤ко-
гось заздалег≥дь виробленого проекту створенн¤ теор≥њ украњнського нац≥онального
визначенн¤. оли б њх спитали, що саме зумовило њхнЇ захопленн¤ такими, здава-
лос¤ б, малозрозум≥лими зан¤тт¤ми, ¤к збиранн¤ давн≥х документ≥в, р≥дк≥сних
народних п≥сень чи насл≥дуванн¤ сел¤нськоњ гов≥рки, багато представник≥в ≥нтел≥-
генц≥њ, напевно, по¤снили б це ¤к щось трохи б≥льше, н≥ж хоб≥, ¤ке живитьс¤ м≥сцевим
патр≥отизмом ≥ ностальг≥чною любов'ю до св≥ту, що в≥дходить у минуле. ќднак у ре-
зультат≥ цих аматорських студ≥й серед невеликоњ групи ≥нтел≥гент≥в з'¤вл¤Їтьс¤
одностайний погл¤д стосовно того, що сл≥д вважати головними елементами власне
украњнськоњ культури. «годом ц≥ висновки стануть основою теоретичного визначен-
н¤ украњнськоњ нац≥ональноњ св≥домост≥.
Ўл¤х до нац≥ональноњ св≥домост≥ був вимощений книгами. ÷≥ своЇр≥дн≥ зб≥рн≥ да-
них про украњнську культуру водночас слугували засобом поширенн¤ цих даних
серед письменних украњнц≥в. р≥м того, в процес≥ написанн¤ книжок ≥нтел≥генц≥¤
розвивала ≥ вдосконалювала украњнську мову Ч зас≥б, що надзвичайно ефективно
культивував почутт¤ всеукрањнського братства. “ому л≥тература займаЇ особливе
м≥сце в ранн≥й ≥стор≥њ буд≥вництва украњнськоњ нац≥њ.
¬≥дтворенн¤ нац≥ональноњ ≥стор≥њ. ” процес≥ зростанн¤ нац≥ональноњ св≥домост≥
вивченн¤ ≥стор≥њ свого народу завжди в≥д≥гравало вир≥шальну роль. Ќародов≥, котрий
плекаЇ нове почутт¤ сп≥льност≥, необх≥дне усв≥домленн¤ того, що його ЇднаЇ й сп≥ль-
на дол¤. ÷ей сп≥льний ≥сторичний досв≥д, кр≥м того, маЇ сприйматис¤ ¤к славетне
минуле, що всел¤Ї почутт¤ гордост≥ та спонукаЇ до ототожненн¤ з≥ своњм народом.
Ќе менш важливим, н≥ж славетн≥сть минулого, Ї його давн≥сть. “ривала ≥стор≥¤
даЇ люд¤м почутт¤ безперервност≥, в≥ру, що сучасна сумна дол¤ њхнього народу Ч
це лише тимчасове ¤вище. ¬ивченн¤ минулого було також необх≥дним дл¤ того,
щоб спростовувати сумн≥ви численних скептик≥в щодо ≥снуванн¤ украњнськоњ нац≥њ
взагал≥. ќск≥льки ц≥ завданн¤ виконувала нац≥ональна ≥стор≥ограф≥¤, то не дивно, що
в авангард≥ буд≥вництва нац≥њ ¤к серед украњнц≥в, так ≥ серед ≥нших народ≥в сто¤ли
≥сторики.
Ќаприк≥нц≥ XVIII ст. серед двор¤н-≥нтел≥гент≥в Ћ≥вобережж¤ посилилас¤ зац≥кав-
лен≥сть ≥стор≥Їю, особливо ≥стор≥Їю озаччини. ÷е в≥дбилос¤ у прац¤х к≥лькох
нащадк≥в давн≥х старшинських род≥в, ¤к≥ вийшли у в≥дставку з царськоњ служби
й присв¤тили себе опрацюванню та публ≥кац≥њ ≥сторичних матер≥ал≥в. ¬они в основ-
ному керувалис¤ звичайним замилуванн¤м старовиною чи м≥сцевим патр≥отизмом ≥
зовс≥м не усв≥домлювали подальших насл≥дк≥в своЇњ прац≥. Ќайб≥льшоњ уваги серед
цих ≥сторик≥в-аматор≥в (ус≥ вони писали рос≥йською мовою) заслуговують ¬асиль
–убан (Ђ оротка¤ летопись малороссийска¤ї, 1777 р.), ќпанас Ўафонський
(Ђ„ерниговского наместничества топографическое описаниеї, 1786 р.), молодий
патр≥отично настроЇний як≥в ћаркевич (Ђ«аписки о ћалороссииї, 1798 р.). ”с≥
њхн≥ прац≥ схвально зустр≥ло украњнське двор¤нство.
ѕроте де¤кими з цих аматор≥в керували не лише альтруњстськ≥ мотиви. ƒесь
у 1800 р. ≤мперська геральдична канцел¤р≥¤ стала п≥ддавати сумн≥ву право на-
щадк≥в старшини на статус двор¤н, оск≥льки, за словами одного рос≥йського чиновни-
ка, Ђв ћалорос≥њ н≥коли не було справжн≥х двор¤нї. —еред украњнськоњ знат≥ про-
котилас¤ хвил¤ обуренн¤ й протест≥в, а де¤к≥ њњ представники, зокрема –оман ћарке-
вич, “имоф≥й алинський, ¬асиль „ерниш, јндр≥ан „епа, ¬асиль ѕолетика, ‘ед≥р
“уманський, заходилис¤ збирати ≥сторичн≥ документи. ћ≥ж 1801 ≥ 1808 рр. вони на-
писали р¤д статей про славетн≥ д≥¤нн¤ й високий статус своњх предк≥в. ѕ≥сл¤
розв'¤занн¤ конфл≥кту в 1830-х роках де¤к≥ двор¤ни Ћ≥вобережж¤ не втратили
зац≥кавленост≥ ≥стор≥Їю свого краю й спри¤ли дальшим ≥сторичним досл≥дженн¤м.
« огл¤ду на те, що перш≥ ≥сторики були дилетантами без спец≥альноњ осв≥ти, ста-
ла очевидною потреба в серйозн≥ших ≥ докладн≥ших досл≥дженн¤х ≥стор≥њ ”крањни.
” 1822 р. свою ретельно документовану чотиритомну Ђ≤стор≥ю ћалорос≥њї, що
згодом набула широкоњ попул¤рност≥, зак≥нчив ƒмитро Ѕантиш- аменський (на-
родивс¤ у ћоскв≥ в родин≥ арх≥вар≥уса й писар¤ генерал-губернатора Ћ≥вобережж¤
кн¤з¤ –Їпн≥на). “в≥р Ѕантиша- аменського приваблював украњнську знать не ли-
ше профес≥онал≥змом, а й своњм тлумаченн¤м украњнського минулого. ¬≥рний
царев≥ чиновник, Ѕантиш- аменський доводив, що, незважаючи на свою героњчну
≥стор≥ю, украњнц≥ Ї в≥дгалуженн¤м рос≥йського народу, а возз'Їднанн¤ з –ос≥Їю Ч
визначна под≥¤ њхньоњ ≥стор≥њ. ƒл¤ багатьох украњнських двор¤н така ≥нтерпретац≥¤
була зручною й переконливою, дозвол¤ючи њм п≥дтверджувати свою украњнську (ма-
лорос≥йську) специф≥чн≥сть, водночас наголошуючи на в≥рност≥ царев≥ та в≥дданост≥
могутн≥й –ос≥йськ≥й держав≥ й рос≥йськ≥й нац≥њ.
ƒуже в≥дм≥нною в≥д згаданих твор≥в була Ђ»стори¤ –усовї. ÷ей ≥сторичний
трактат, що мав надзвичайно великий вплив, оточуЇ атмосфера таЇмничост≥. Ћиша-
ютьс¤ нев≥домими м≥сце й дата його написанн¤. ≤сторики можуть лише припускати,
що з'¤вивс¤ в≥н у першому дес¤тил≥тт≥ XIX ст. десь б≥л¤ Ќовгорода-—≥верського,
що на Ћ≥вобережж≥. Ќе публ≥кована прот¤гом дес¤тил≥ть Ђ»стори¤ –усовї активно,
хоч ≥ таЇмно, поширювалас¤ у середовищ≥ л≥вобережного двор¤нства. … лише
у 1846 р. вона вийшла друком. Ќав≥ть скрупульозне розсл≥дуванн¤ цього ≥стор≥о-
граф≥чного детективу не змогло остаточно встановити автора, хоч фах≥вц≥ ≥ обмежу-
ють коло ймов≥рних ос≥б такими представниками двор¤нськоњ ≥нтел≥генц≥њ, ¤к √риго-
р≥й ѕолетика, його син ¬асиль, а також ќпанас Ћобосевич та ќлександр Ѕезбо-
родько.
«в≥дки вс¤ ц¤ таЇмнич≥сть? ¬она, очевидно, по¤снюЇтьс¤ небезпечно запаль-
ним духом Ђ»стории –усовї, котра ¤вл¤ла собою скор≥ше пол≥тичний трактат,
н≥ж наукову працю. ¬она см≥ливо прославл¤ла й романтизувала козацьку минувши-
ну, ≥ хоч автор не виступав за негайну незалежн≥сть ”крањни, в≥н убачав в украњнц¤х
окремий в≥д рос≥¤н народ ≥ закликав надати йому певну форму самовр¤дуванн¤. …ого
геро¤ми були ’мельницький ≥, що важливо, непок≥рний ѕолуботок, ¤кий повстав
проти ѕетра 1. ¬≥н також доводив, що ”крањна, а не –ос≥¤, Ї пр¤мою спадкоЇмницею
ињвськоњ –ус≥. јвтор змальовував пол¤к≥в найзапекл≥шими ворогами украњнц≥в,
та водночас його працю пронизували й ледь в≥дчутн≥ антирос≥йськ≥ ≥нтонац≥њ. “ак,
в≥н стверджуЇ, що на в≥дм≥ну в≥д волелюбних украњнц≥в Ђсеред московського люду
в найвищ≥й м≥р≥ пануЇ кр≥пацтво й рабство... так, наче њхн≥ люди були створен≥,
щоб стати рабамиї.
Ђ»стори¤ –усовї сповнена почутт¤ нац≥ональноњ г≥дност≥, але вона не пропагуЇ
вузький етноцентризм. јвтор стверджуЇ, що правда й справедлив≥сть Ї нар≥жними
камен¤ми кожноњ пол≥тичноњ системи, а захист житт¤, свободи та власност≥ Ї не-
в≥д'Їмним правом ус≥х людей. ўе радикальн≥ше звучить у ц≥й прац≥ твердженн¤ про
те, що жоден ур¤д не може грунтуватис¤ на тиран≥њ та рабств≥. ќтже, з одного боку,
¤скравий (хоч ≥ не завжди правдивий) опис козацтва у ц≥й прац≥ посилював ≥нтерес
до украњнськоњ минувшини, а з ≥ншого боку, в н≥й порушувалось питанн¤ про м≥сце
”крањни у тогочасн≥й пол≥тичн≥й ситуац≥њ. ¬≥дтак, з по¤вою Ђ»стории –усовї
вивченн¤ ≥стор≥њ ”крањни набуло ≥деолог≥чного й пол≥тичного значенн¤.
«ахопленн¤ фольклором. ≤ншим поширеним зан¤тт¤м у середовищ≥ молодих
украњнських двор¤н-≥нтел≥гент≥в було вивченн¤ фольклору. ¬ибух ≥нтересу до сел¤н-
ських звичањв, традиц≥й, п≥сень тощо р≥зко контрастував ≥з минулим, коли осв≥чена
верх≥вка вс≥л¤ко намагалас¤ зберегти в≥дстань м≥ж власною культурою та культурою
мас. ≤ тут зац≥кавлен≥сть народним бутт¤м запалили в украњнськ≥й ≥нтел≥генц≥њ ≥дењ
√ердера, що поступово просочилис¤ на ”крањну.
Ќа думку √ердера, основною передумовою повнокровноњ й животворноњ культури
Ї природн≥сть. ¬≥н ≥з жалем констатував, що культурним житт¤м ™вропи к≥нц¤
XVIII ст. вершили пройн¤т≥ космопол≥тизмом ≥мперськ≥ двори та аристократ≥¤, котр≥
радо запозичували чужу мову, манери, ц≥нност≥, культивували атмосферу, в ¤к≥й
придушувалис¤ про¤ви неповторноњ народноњ культури. ƒл¤ вир≥шенн¤ проблеми не-
обх≥дно, ¤к в≥н вважав, в≥дкинути Ђвисоку культуруї й звернутис¤ в пошуках св≥-
жих джерел натхненн¤ ≥ засоб≥в самовираженн¤ до нез≥псованоњ, справжньоњ та
самобутньоњ культури простого люду. «б≥гло небагато часу, ¤к сх≥дноЇвропейська ≥н-
тел≥генц≥¤ почала вважати п≥сн≥ свого народу прекрасн≥шими в≥д найпишн≥шоњ ба-
рокковоњ музики, сел¤нськ≥ звичањ чар≥вн≥шими в≥д придворних манер, а давн≥ при-
сл≥в'¤ мудр≥шими в≥д товстих том≥в, писаних чужими мовами.
” перш≥ дес¤тил≥тт¤ XIX ст. багато молодих ≥нтел≥гент≥в ходили по селах, роз-
шукували, збирали й згодом публ≥кували перлини народноњ мудрост≥. “ак, в≥домий
украњнський ≥сторик остомаров згадував, ¤к в≥н юнаком Ђходив в етнограф≥чн≥
експедиц≥њ по селах в околиц≥ ’аркова... слухав опов≥данн¤, суперечки, записуючи
ц≥кав≥ слова й вирази, вступав у розмови, розпитував людей про житт¤, просив њх
сп≥вати своњх п≥сеньї.
ќдна з найприваблив≥ших особливостей украњнц≥в Ч народу в основному се-
л¤нського Ч крилась у њхньому багатому й живому фольклор≥. “ого ж √ердера на-
ст≥льки вразила його краса, що в≥н за¤вив: Ђ”крањна стане новою √рец≥Їю: прийде
день, ≥ постануть перед ус≥ма це прекрасне небо, цей життЇрад≥сний народний дух,
ц≥ природн≥ музичн≥ обдаруванн¤, ц¤ родюча земл¤!ї √ен≥альний польський поет
јдам ћ≥цкевич визнавав, що украњнц≥ Ч найпоетичн≥ш≥ й наймузикальн≥ш≥ серед
слов'¤н. “ому не дивно, що етнограф≥чн≥ досл≥дженн¤ незабаром захопили л≥вобе-
режну ≥нтел≥генц≥ю.
ƒо перших шанувальник≥в украњнського фольклору належав кн¤зь ћикола ÷ер-
телЇв. ѕопри своЇ грузинське походженн¤ та рос≥йське вихованн¤ ÷ертелЇв виростав
на ”крањн≥ й глибоко полюбив њњ народ. ” 1819 р. в≥н опубл≥кував у ѕетербурз≥ Ђѕо-
питку собрани¤ старих малороссийских песенї. ” передмов≥ ÷ертелЇв зазначав,
що ц≥ п≥сн≥ демонструють ген≥й ≥ дух народу, звичањ того часу й, нарешт≥, чисту
мораль, ¤кою завжди були в≥дом≥ малороси. Ќабагато повн≥ше й систематичн≥ше
досл≥дженн¤ украњнськоњ етнограф≥њ п≥д назвою Ђћалороссийские народнь≥е песниї
склав у 1827 р. ћихайло ћаксимович Ч украњнець ≥з козак≥в, що став професором
ћосковського ун≥верситету, а у 1834 р.Ч першим ректором нового ун≥верситету
в иЇв≥. ≤нший украњнський професор ћосковського ун≥верситету Ч …осип Ѕод¤н-
ський Ч присв¤тив свою кандидатську дисертац≥ю (написану в 1837 р.) пор≥вн¤нню
рос≥йських та украњнських народних п≥сень. ≤з типовим дл¤ романтика переб≥ль-
шенн¤м в≥н протиставл¤Ї начебто засмучен≥ й смиренн≥ ≥нтонац≥њ п≥сень рос≥йськоњ
ѕ≥вноч≥ життЇрад≥сним мелод≥¤м украњнського ѕ≥вдн¤. Ђяка велика р≥зниц¤ ≥снуЇ
м≥ж ѕ≥вн≥ччю й ѕ≥вднем,Ч писав Ѕод¤нський,Ч ≥ наск≥льки р≥зн≥ народи там жи-
вутьї.
ћикола остомаров
р≥м того, що невинне, на перший погл¤д, вивченн¤ фольклору спри¤ло в≥д-
межуванню украњнц≥в в≥д њхн≥х сус≥д≥в, воно незабаром вплинуло на ≥нтел≥генц≥ю
й в ≥ншому в≥дношенн≥. ” щоденному житт≥ села ≥нтел≥генти не лише бачили бар-
вист≥ звичањ Ч вони в≥ч-на-в≥ч з≥ткнулис¤ з немилосердним визиском сел¤нства.
—початку ≥нтел≥генц≥¤ надто захопилась ≥деал≥стичними пошуками загальних ≥стин
≥ самобутн≥х украњнських рис, щоб зробити ширш≥ висновки про соц≥ально-еко-
ном≥чну долю сел¤нства. ѕроте згодом де¤к≥ з њњ представник≥в вир≥шили: негоже
просто спостер≥гати за знедоленим сел¤нством, треба щось робити, аби допомогти
йому.
ћова: зв'¤зуюча ланка. √ердер вважав, що мова Ї найважлив≥шим компонентом
нац≥ональност≥: Ђ„и маЇ нац≥¤ щось дорожче, н≥ж мова њњ батьк≥в? ” мов≥ вт≥лене все
надбанн¤ њњ думки, њњ традиц≥њ, њњ ≥стор≥¤, рел≥г≥¤, основа њњ житт¤, все њњ серце й душа.
ѕозбавити народ мови Ч значить позбавити його Їдиного в≥чного добраї. јле функ-
ц≥¤ мови у розвитку нац≥ональноњ св≥домост≥ ви¤вл¤Їтьс¤ нав≥ть ширшою, н≥ж њњ
окреслив н≥мецький ф≥лософ. ћова найефективн≥ше встановлюЇ Ђприродн≥ї меж≥
нац≥њ. ¬она Ї критер≥Їм розмежуванн¤ м≥ж нац≥ональним ≥ чужим. ¬она пов'¤зуЇ
р≥зн≥ класи та рел≥г≥њ. —учасн≥ соц≥ологи довод¤ть, що мова не т≥льки Ї засобом
сп≥лкуванн¤: завд¤ки тому, що вона виступаЇ ун≥кальною системою св≥тобаченн¤ та
самовираженн¤ окремоњ нац≥њ, мова також даЇ змогу представникам ц≥Їњ нац≥њ розу-
м≥ти одне одного на глибинному, п≥дсв≥домому р≥вн≥.
« огл¤ду на центральне значенн¤ мови дл¤ процесу буд≥вництва нац≥њ мине не-
багато часу, перш н≥ж украњнська ≥нтел≥генц≥¤ розгорне д≥¤льн≥сть, спр¤мовану на
те, щоб перетворити м≥сцеву (тобто розмовну) мову простого люду на головний
зас≥б самовираженн¤ вс≥х украњнц≥в. Ћише так можливо було встановити сп≥льний
зв'¤зок м≥ж верх≥вкою й масами, закласти основу сп≥льноњ ≥дентичност≥. ѕроте
спочатку таке перетворенн¤ здавалос¤ недос¤жною метою. ѕор≥вн¤но з такими пре-
стижними й розвиненими мовами, ¤к французька, н≥мецька та дедал≥ б≥льше ро-
с≥йська, розмовна мова неосв≥чених украњнських сел¤н здавалас¤ грубою, обмеже-
ною. ”крањнськ≥ двор¤ни вживали њњ, ¤к правило, дл¤ обговоренн¤ з≥ своњми сел¤на-
ми простих ≥ приземлених питань господарства. —еред осв≥чених людей панувала
думка: оск≥льки сел¤ни не могли сказати чогось важливого, а ¤кби й казали Ч
то грубою мовою, чи ж Ї сенс п≥дносити сел¤нську гов≥рку до р≥вн¤ л≥тературноњ
мови? Ќа додаток, ≥з посиланн¤м на близьку спор≥днен≥сть украњнськоњ та ро-
с≥йськоњ мов часто стверджувалось, що украњнська мова Ч це лише д≥алект рос≥й-
ськоњ.
ќднак, незважаючи на ц≥ перешкоди, окрем≥ представники украњнськоњ ≥нтел≥-
генц≥њ намагалис¤ культивувати й п≥дносити народну мову. “а нав≥ть ц≥ першопрох≥д-
ц≥ мали сумн≥ви щодо перспективност≥ своњх починань ≥ п≥дходили до них ¤к до кур-
йозного л≥тературного експерименту. ѕрикладом може бути Ђ≈нењдаї отл¤рев-
ського Ч перший тв≥р, написаний мовою сел¤н ≥ м≥щан, њњ публ≥кац≥¤ в 1798 р. зна-
менувала по¤ву украњнськоњ мови ¤к л≥тературноњ, а також початок сучасноњ укра-
њнськоњ л≥тератури.
ƒосить характерним Ї те, що Ђ≈нењдаї була парод≥Їю, поемою-бурлеском.
«аснована на славетн≥й Ђ≈нењд≥ї римського поета ¬ерг≥л≥¤, вона змальовувала
античних героњв ≥ бог≥в у вигл¤д≥ в≥дчайдушних козак≥в та дужих с≥льських д≥вок,
що розмовл¤ють влучною й барвистою украњнською гов≥ркою. —ам отл¤ревський,
царський чиновник ≥ син др≥бного козацького старшини, любив сп≥лкуватис¤ з
украњнськими сел¤нами, робити нотатки про њхн≥ звичањ, слухати њхню мову, п≥сн≥.
—початку в≥н вважав св≥й мовний експеримент не вартим публ≥кац≥њ. јле друз≥ пере-
конали його надрукувати Ђ≈нењдуї, ¤ка, на його подив, одразу здобула великий усп≥х
серед л≥вобережного двор¤нства. ѕроте нав≥ть тод≥ отл¤ревський не усв≥домлював,
що його тв≥р став переламним моментом у розвитку р≥дноњ мови й л≥тератури. ƒл¤
нього в≥н залишавс¤ прикладом того, що украњнська мова, котру в≥н любив ≥ про-
довжував нею писати, могла усп≥шно використовуватис¤ дл¤ створенн¤ ком≥чного
ефекту, й до останн≥х дн≥в у нього ≥снували сумн≥ви щодо можливост≥ њњ використан-
н¤ у Ђповажн≥йї л≥тератур≥.
“акими ж експериментальними були прац≥ ќлекс≥¤ ѕавловського, ¤кий у 1818 р.
написав Ђ√раматику малороссийского наречи¤ї. ÷ей автор ставивс¤ до украњн-
ськоњ мови неоднозначно: прагнучи в≥дшл≥фувати њњ, в≥н усе ж вважав њњ д≥алектом
рос≥йськоњ. јле дос¤гненн¤ ѕавловського та й доробок ≤вана ¬ойцеховича, ¤кий
у 1823 р. склав невеликий украњнський словник, мали вагоме значенн¤.
Ћ≥тература: збагаченн¤ украњнськоњ нац≥ональноњ культури. ¬ир≥шальним по-
казником життЇвоњ сили украњнськоњ мови стала ¤к≥сть ≥ р≥зноман≥тн≥сть л≥те-
ратури, що створювалас¤ нею. отл¤ревський завоював еп≥тет Ђбатька сучасноњ
украњнськоњ л≥тературиї не просто тому, що першим писав украњнською мовою, а то-
≤ван отл¤ревський
му, що його Ђ≈нењдаї була твором високого л≥тературного гатунку. …ого усп≥х,
щоправда, зумовив по¤ву недолугих насл≥дувань, котр≥ певний час заважали розвит-
ков≥ ≥нших жанр≥в. —початку здавалос¤, що писемна украњнська мова вживатиметь-
с¤ виключно у жарт≥вливих псевдонародних парод≥¤х на м≥сцев≥ звичањ, а не у
Ђвисокихї л≥тературних жанрах.
«начна заслуга в розширенн≥ л≥тературного д≥апазону украњнськоњ мови нале-
жить харк≥вським романтикам, ¤к њх тод≥ називали. Ѕ≥льш≥сть ≥з цих письменник≥в
жили на —лоб≥дськ≥й ”крањн≥ й були пов'¤зан≥ з новоствореним ’арк≥вським ун≥-
верситетом. ” 1820Ч1830-х роках пров≥дну роль у розвитку украњнськоњ культури
перейн¤ла ц¤ найсх≥дн≥ша з ус≥х украњнських земель. ѕереказують, що поштовх
розвитков≥ украњнськоњ прози дав заклад м≥ж ѕетром √улаком-јртемовським
(сином св¤щеника й ректором ’арк≥вського ун≥верситету) та √ригор≥Їм в≥ткою-
ќснов'¤ненком (нащадком знатного козацького роду). √улак-јртемовський, ¤кий
в≥дчував сильний пот¤г до украњнськоњ мови й експериментував з нею в л≥тератур≥,
був переконаний, що њњ чекаЇ безрад≥сне майбутнЇ: Ђƒумка про те, що, напевно, не-
далекий той час, коли назавжди зникнуть не лише сл≥ди малорос≥йських звичањв
≥ старовини, а й сама мова з≥ллЇтьс¤ з величезною р≥кою могутньоњ ≥ пан≥вноњ ро-
с≥йськоњ мови, не залишивши по соб≥ жодних сл≥д≥в свого ≥снуванн¤, породжуЇ в мен≥
такий в≥дчай, що Ї мит≥, коли мен≥ хочетьс¤ в≥дмовитис¤ в≥д ус≥х своњх нам≥р≥в
≥ сховатис¤ у мирному затишку простого сел¤нина, щоб зловити останн≥ звуки р≥д-
ноњ мови, що вмираЇ з кожним днемї.
ќск≥льки украњнське двор¤нство переходило з украњнськоњ на рос≥йську мову,
а украњнською розмовл¤ли т≥льки сел¤ни, √улак стверджував, що вона не годитьс¤
дл¤ Ђвеликоњї л≥тератури. в≥тка не погоджувавс¤ з ним ≥ вир≥шив довести свою пра-
воту. ¬ 1834 р. в≥н пише Ђћалорос≥йськ≥ опов≥данн¤ √рицька ќснов'¤ненкаї.
÷≥ сумн≥ й сентиментальн≥ твори добре зустр≥ла громадськ≥сть, ≥ проникливий …осип
Ѕод¤нський тут же оголосив, що вони Ї початком украњнськоњ прози.
ƒал≥ розширив жанрову р≥зноман≥тн≥сть украњнськоњ л≥тератури Ћевко Ѕорови-
ковський Ч ≥нший харк≥вський письменник, ¤кий складав балади украњнською мо-
вою. ”любленою темою харк≥вських письменник≥в була озацька ”крањна, що зма-
льовувалас¤ у типових дл¤ романтик≥в барвах ¤к сумний в≥дгом≥н славноњ минув-
шини. яскравим ви¤вом цих печальних роздум≥в були слова јмврос≥¤ ћетлинського,
професора рос≥йськоњ л≥тератури ’арк≥вського ун≥верситету, котрий характеризував
власну колекц≥ю украњнськоњ поез≥њ та переклад≥в ¤к Ђтв≥р останнього бандуриста,
що передаЇ вмираючою мовою п≥сню минулогої.
—в≥й внесок у розвиток украњнськоњ прози й поез≥њ також зробила незл≥ченна
к≥льк≥сть ≥нших, менш значних харк≥вських письменник≥в. як не дивно, але всю цю
л≥тературну д≥¤льн≥сть надихав рос≥¤нин ≤змањл —резневський, ¤кий згодом став од-
ним ≥з пров≥дних рос≥йських ф≥лолог≥в. ѕроте вклад цього новонаверненого палкого
прихильника украњнства був с≥—ор≥ше орган≥зац≥йним, н≥ж л≥тературним. Ѕагатотомн≥
антолог≥њ украњнськоњ л≥тератури —резневського п≥д назвою Ђ«апорожска¤ —та-
ринаї та Ђ”краинска¤ антологи¤ї були спробою розв'¤зати проблему в≥дсутност≥
належноњ трибуни дл¤ украњнських письменник≥в. ™дин≥ регул¤рно публ≥кован≥
на Ћ≥вобережж≥ часописи Ђ”краинский вестникї та Ђ”краинский журналї вихо-
дили в 1830-х роках у ’арков≥ рос≥йською мовою. явл¤ючи собою трохи б≥льше,
н≥ж м≥шанину м≥сцевих новин, мандр≥вних нотаток, етнограф≥чних матер≥ал≥в ≥ окре-
мих л≥тературних твор≥в, вони мали обмежене коло читач≥в Ч усього к≥лька
сотень.
ўоб д≥йти до ширшоњ та осв≥чен≥шоњ аудитор≥њ, украњнськ≥ письменники часто
зверталис¤ до рос≥йських журнал≥в, що виходили у ћоскв≥ та ѕетербурз≥. Ѕагато
з них, особливо б≥льш консервативн≥, з готовн≥стю публ≥кували украњнськ≥ опов≥дан-
н¤, нав≥ть написан≥ украњнською мовою. —еред рос≥йських письменник≥в-романтик≥в
1820Ч1830-х рок≥в ≥снувало щось на зразок моди на все украњнське. ” багатьох
рос≥¤н буремна ≥стор≥¤ й багатий фольклор цього краю викликали чаруюч≥ екзотичн≥
образи, й не на останньому м≥сц≥ були у¤вленн¤ про ”крањну ¤к про Ђдике погра-
ничч¤ї. ѕроте, визнаючи специф≥ку ”крањни, вони вважали њњ нев≥д'Їмною частиною
–ос≥њ й розгл¤дали спри¤нн¤ украњнськ≥й л≥тератур≥ ¤к збагаченн¤ загальнорос≥й-
ськоњ культури. «амилуванн¤ ”крањною ≥снувало в той час ≥ серед польських пись-
менник≥в, таких ¤к јнтон≥й ћальчевський, Ѕогдан «алеський, —еверин √ощин-
ський, що утворювали так звану украњнську школу в польськ≥й л≥тератур≥ романтиз-
му. «≥ свого боку вони вважали ”крањну частиною ≥сторичноњ та культурноњ спад-
щини ѕольщ≥.
ќтож, незважаючи на прогрес у розвитку украњнськоњ л≥тератури та осв≥ти, ≥нте-
л≥генц≥¤ початку XIX ст. продовжувала розгл¤дати ”крањну ≥ украњнц≥в у Ђрег≥о-
нал≥стськомуї св≥тл≥. ¬она ще не в≥рила, що м≥сцева культура здатна наст≥льки роз-
винутис¤, щоб коли-небудь зам≥нити на ”крањн≥ пан≥вну рос≥йську культуру. як
≥ њхн≥ рос≥йськ≥ колеги у ѕетербурз≥ та ћоскв≥, украњнськ≥ л≥тератори були переко-
нан≥, що, розвиваючи все украњнське, вони також збагачували культурну спадщину
–ос≥њ в ц≥лому. ќднак њхн¤ прац¤, њхн≥ зусилл¤ дадуть так≥ плоди, ¤ких не могли
передбачити н≥ украњнц≥, н≥ рос≥¤ни. ѕро це ч≥тко висловивс¤ ёр≥й Ћуцький: Ђякщо
вважати ц≥ перш≥ досл≥дженн¤ украњнськоњ ≥стор≥њ та фольклору за перше пробуджен-
н¤ сучасноњ украњнськоњ св≥домост≥, то сл≥д зробити висновок, що вони забезпечили
њй м≥цн≥ п≥двалини. Ѕо що може бути б≥льш нагальним дл¤ нац≥њ, котра народ-
жуЇтьс¤, н≥ж потреба знайти своЇ ≥сторичне кор≥нн¤ ≥ свою культурну самобутн≥сть?
якийсь час саме цим ≥ займалис¤ украњнц≥, шукаючи таким чином основу своЇњ са-
мобутност≥ї.