≤стор≥¤ ”крањни
≤мперськ≥ реформи
«м≥ни в –ос≥йськ≥й ≤мпер≥њ
«м≥ни в –ос≥йськ≥й ≤мпер≥њ
” середин≥ XIX ст. ≥мперський устр≥й –ос≥њ, ¤к ≥ јвстр≥њ, зазнав дошкульного
удару, котрий породив сумн≥ви в його ефективност≥ та м≥ц≥. —уворим випробуванн¤м
режиму, що його прот¤гом свого 30-р≥чного царюванн¤ так заповз¤то обер≥гав ћико-
ла 1, стала римська в≥йна 1854Ч1855 рр. ѕочалас¤ вона ¤к типовий конфл≥кт ве-
ликих держав, у ¤кому –ос≥¤ виступила проти союзу јнгл≥њ, ‘ранц≥њ, —ард≥н≥њ та
ќттоманськоњ ≥мпер≥њ. ÷ей союз прагнув перешкодити давн≥м спробам –ос≥њ поширити
св≥й вплив на Ѕалкани й заволод≥ти Ѕосфором та торговими шл¤хами в —еред-
земному мор≥, що було особливо важливо з огл¤ду на зростанн¤ в той ча^ торг≥вл≥
зб≥жж¤м через причорноморськ≥ порти.
ќкупований союзними державами рим став головним театром воЇнних д≥й,
тому цей конфл≥кт справл¤в на сус≥дню ”крањну б≥льший вплив, н≥ж на будь-¤ку ≥ншу
частину ≥мпер≥њ. ”крањнськ≥ губерн≥њ були основним джерелом постачанн¤ царськоњ
арм≥њ, а з њхнього населенн¤ у великих к≥лькост¤х набиралис¤ солдати Ч або дл¤
служби на передов≥й, або дл¤ охорони кордон≥в, або 䤤 роботи в≥зниками чи на бу-
д≥вництв≥ фортиф≥кац≥й. ѕро напруженн¤, що починало в≥дчуватис¤ на ”крањн≥, св≥д-
чить так звана ињвська козаччина 1855 р. оли того року царський ур¤д оголосив
про утворенн¤ ополченн¤ з добровольц≥в, украњнськ≥ сел¤ни, сприйн¤вши це за в≥д-
новленн¤ козаччини, ¤ка в њхн≥й св≥домост≥ асоц≥ювалас¤ з свободою в≥д кр≥пацьких
повинностей, тис¤чами кинулис¤ формувати Ђкозацьк≥ї загони, в≥дмовл¤ючись слу-
жити своњм панам. —тановище стало критичним у ињвськ≥й губерн≥њ, де понад
180 тис. сел¤н 400 с≥л оголосили себе козаками й почали вимагати скасуванн¤ кр≥-
пацтва. ѕор¤док в≥дновили в≥йська, але цей випадок виразно продемонстрував одну
з внутр≥шн≥х хвороб, що п≥дточували ≥мпер≥ю.
ўе очевидн≥шими ц≥ недуги були на фронт≥, де попри весь героњзм захисник≥в
—евастопол¤ рос≥йськ≥ в≥йська врешт≥-решт зазнали поразки. р≥м того, що ц¤ по-
разка значно п≥д≥рвала престиж –ос≥њ, вона переконливо засв≥дчила, ¤к далеко поза-
ду модерн≥зованих промислових крањн «аходу лишилас¤ –ос≥¤. ¬≥дстал≥сть рос≥¤н ви-
¤вл¤лас¤ в усьому: њхн≥ рушниц≥ стр≥л¤ли вдв≥ч≥ ближче, н≥ж англ≥йськ≥ та французь-
к≥; њхн¤ система постачанн¤ та комун≥кац≥й була менш ефективною, н≥ж у зах≥дно-
Ївропейц≥в, незважаючи на те, що останн≥ перебували за тис¤ч≥ верст в≥д своњх баз; за
нечисленними видатними вин¤тками командуванн¤ рос≥¤н ви¤вилос¤ некомпетент-
ним, а царським солдатам, хоч ≥ досить хоробрим, бракувало ¤к ≥н≥ц≥ативи, так ≥
техн≥чних ум≥нь. ѕригн≥чений ц≥Їю поразкою, ћикола 1 помер у 1855 р. …ого син
ќлександр II з≥йшов на трон, ц≥лком усв≥домлюючи нагальну необх≥дн≥сть реформ.
«в≥льненн¤ кр≥пак≥в. ” 1855 р. в промов≥ перед московськими двор¤нами новий
цар за¤вив: Ђ раще скасувати кр≥пацтво згори, н≥ж чекати, доки кр≥паки скасують
його знизуї. Ќав≥ть арх≥консервативний батько нового цар¤ ћикола 1 давав зрозу-
м≥ти, що рано чи п≥зно кр≥пацтво доведетьс¤ скасувати. –адикально та л≥беральне
настроЇн≥ представники двор¤нськоњ ≥нтел≥генц≥њ прот¤гом багатьох дес¤тил≥ть вима-
гали покласти к≥нець ц≥й Ђненависн≥й практиц≥ї. јле коли ќлександр II висловив
цю думку, стало ¤сно, що в≥н прийн¤в ≥сторичне р≥шенн¤ провести р¤д реформ,
спр¤мованих насамперед на скасуванн¤ кр≥пацтва.
як кожний переломний момент в ≥стор≥њ, причини реформ стали об'Їктом гост-
рих наукових суперечок. ƒе¤к≥ зах≥дн≥ вчен≥ переконан≥, що вир≥шальними у про-
веденн≥ реформ були економ≥чн≥ чинники. ¬они стверджують, що в≥дкритт¤ чор-
номорських порт≥в ≥ дедал≥ активн≥ша участь рос≥йських землевласник≥в у св≥то-
в≥й торг≥вл≥ зробили ще очевидн≥шими недол≥ки кр≥пацькоњ прац≥. “ак, продуктивн≥сть
прац≥ рос≥йського кр≥пака у 1860 р. дор≥внювала продуктивност≥ прац≥ англ≥йського
фермера в 1750 р. та центральноЇвропейського сел¤нина у 1800 р. —ловом, кр≥-
пацька прац¤ за вс≥Їњ своЇњ дешевизни була наст≥льки мало¤к≥сною, що не ви-
правдовувала себе економ≥чно. ƒо того ж небачена конкуренц≥¤ ≥ власна без-
господарн≥сть перетворили багатьох землевласник≥в на боржник≥в. ” 1848 р. б≥льш
¤к дв≥ третини землевласник≥в на ”крањн≥ мали так≥ велик≥ борги, що неспро-
можн≥ були забезпечувати своњх сел¤н нас≥нн¤м чи харчами, не кажучи вже про
те, щоб шукати шл¤х≥в п≥двищенн¤ врожањв. ”насл≥док цього ще задовго до впро-
вадженн¤ реформ кр≥пацтво стало занепадати. ѕро це св≥дчить ≥ такий факт: ¤кщо
у 1811 р. з ус≥х сел¤н –ос≥йськоњ ≥мпер≥њ близько 58 % були кр≥паками,
то до 1860 р. њхн≥й в≥дсоток упав до 44.
™ також учен≥, ¤к≥ вважають, що за вс≥Їњ важливост≥ економ≥чних чинник≥в не
меншу, коли не б≥льшу роль в≥д≥гравали й ≥нш≥ руш≥њ. –ад¤нськ≥ ≥сторики напол¤гають
на тому, що сел¤нськ≥ заворушенн¤ створили Ђреволюц≥йну ситуац≥юї, ¤ка пере-
л¤кала цар¤ ≥ двор¤н, змусивши њх до поступок. «а њхн≥ми даними, лише на ”крањн≥
м≥ж 1856 та 1860 рр. мали м≥сце 276 заворушень, у ¤ких вз¤ло участь близько 160 тис.
сел¤н. јмериканський ≥сторик јльфред –≥бер доводить, що до реформ спричини-
лос¤ передус≥м прагненн¤ модерн≥зувати царську арм≥ю, в той час ¤к англ≥Їць
Ѕернард ѕейрз мотивуЇ це занепокоЇн≥стю –ос≥њ своњм в≥дставанн¤м в≥д «аходу.
≤нш≥ ≥сторики схильн≥ п≥дкреслювати роль у реформ≥ л≥беральноњ ≥нтел≥генц≥њ, ¤ка
в своњй зворушлив≥й проз≥, поез≥њ (зокрема, Ўевченков≥й) ≥ полем≥ц≥ п≥ддавала кр≥-
пацтво моральному осудов≥. ѕроте вс≥ сход¤тьс¤ в одному: шок, ¤кий викликала
у царату нищ≥вна поразка –ос≥њ у римськ≥й в≥йн≥, був вир≥шальним поштовхом, кот-
рий змусив його визнати потребу негайних реформ.
–озум≥ючи, ¤ку потенц≥йну небезпеку крило в соб≥ зв≥льненн¤ кр≥пак≥в, ќлек-
сандр II д≥¤в обережно. ” 1857 р. з метою обговоренн¤ справи зв≥льненн¤ кр≥пак≥в
≥ опрацюванн¤ конкретних пропозиц≥й в≥н призначив таЇмну ком≥с≥ю '(згодом пере-
йменовану на √оловну ком≥с≥ю), до ¤коњ вв≥йшли пров≥дн≥ чиновники та громад-
ськ≥ д≥¤ч≥ ¤к л≥беральних, так ≥ консервативних погл¤д≥в. ѕом≥тне м≥сце у √оловн≥й
ком≥с≥њ, що працювала в ѕетербурз≥, пос≥дали украњнц≥. ќдним ≥з них був √ригор≥й
•алаіан Ч переконаний ворог кр≥пацтва й особистий друг Ўевченка. ≤нший украњ-
нець Ч ћ. ѕ. ѕозен, багатий, впливовий, хоч ≥ безпринципний кр≥посник ≥з ѕолтав-
ськоњ губерн≥њ Ч робив усе, аби перешкодити вс¤кому прогресов≥. ўоб вивчити на-
строњ на м≥сц¤х, ур¤д запровадив у кожн≥й губерн≥њ двор¤нськ≥ ком≥с≥њ. Ќа ”крањн≥
в робот≥ цих ком≥с≥й вз¤ли участь 323 двор¤нини, що представл¤ли р≥зноман≥тн≥
≥нтереси таких рег≥он≥в, ¤к —лоб≥дська ”крањна, Ћ≥вобережж¤ та ѕравобережж¤,
ѕ≥вденна ”крањна. « сел¤нами н≥хто не радивс¤.
’оч багато двор¤н не проймалис¤ рад≥стю з приводу зв≥льненн¤ сел¤н, вони ро-
зум≥ли неухильн≥сть цього кроку. “ому з самого початку основним питанн¤м було:
коли ≥ ¤к проводити реформу. ƒл¤ заспокоЇнн¤ стурбованих кр≥посник≥в царський
ур¤д оголосив, що в першу чергу забезпечуватимутьс¤ ≥нтереси двор¤нства Ч го-
ловноњ опори режиму. ўодо зв≥льненн¤ кр≥пак≥в мали розгл¤датис¤ дв≥ проблеми:
особистий статус кр≥пак≥в та над≥ленн¤ њх землею. ’оч кр≥пак≥в ≥ мали проголо-
сити в≥льними людьми, поставало питанн¤: чи ¤кось обмежуватиметьс¤ њхн¤ во
л¤? Ѕагатьох двор¤н ≥ чиновник≥в л¤кала нав≥ть думка про те, що м≥льйони сел¤н
раптом д≥стануть волю й зможуть п≥ти, куди њм заманетьс¤, й робити, що схочетьс¤.
ѕоставало також складне питанн¤ землеволод≥нн¤. як зв≥льн¤ти кр≥пака: з землею
чи без нењ? ј ¤кщо з землею, то на ¤ких умовах вона надаватиметьс¤?
ќск≥льки в р≥зних частинах ≥мпер≥њ переважали р≥зн≥ форми землеволод≥нн¤, не
дивно, що серед двор¤н виникли розб≥жност≥ в погл¤дах на способи передач≥ сел¤нам
земл≥. Ќа не дуже родючих п≥вн≥чних земл¤х –ос≥њ основним джерелом прибут-
к≥в пом≥щик≥в-кр≥посник≥в був оброк, тобто грошовий чинш. «ам≥сть змушувати
сел¤н обробл¤ти неродюч≥ грунти, двор¤ни в цих земл¤х заохочували њх шукати ро-
боту в селищах ≥ м≥стах, щоб сплачувати повинн≥сть гр≥шми. «емл¤ не була дл¤ там-
тешн≥х пом≥щик≥в Їдиним джерелом прибутку, ≥ вони погоджувалис¤ дати кр≥пакам
щедр≥ над≥ли. ѕроте за прибутки, втрачуван≥ внасл≥док зв≥льненн¤ сел¤н, пом≥-
щики вимагали грошовоњ компенсац≥њ. ” багатому ж чорноземом п≥вденному ре-
г≥он≥ ”крањни переважав ≥нший п≥дх≥д. “ут пом≥щики вол≥ли, щоб кр≥паки в≥дбуваючи
панщину, тобто трудову повинн≥сть, оск≥льки своњ прибутки вони отримували го-
ловним чином ≥з с≥льськогосподарських врожањв. Ќе дивно, що вони не бажали н≥
за ¤ких умов давати сел¤нам землю. ¬ар≥анти цього Ђп≥вденногої п≥дходу перева-
жали також в ≥нших частинах ”крањни. Ќа Ћ≥вобережж≥ й особливо у ѕолтавськ≥й
губерн≥њ пом≥щики погоджувалис¤ дати сел¤нам лише присадибн≥ д≥л¤нки. ” недавно
освоЇн≥й ѕ≥вденн≥й ”крањн≥, де бракувало робочоњ сили, велик≥ землевласники висту-
пали за продовженн¤ кр≥посного права десь на 10 рок≥в. ј на ѕравобережж≥ польськ≥
магнати взагал≥ не хот≥ли давати сел¤нам земл≥. ќднак, незважаючи на перешкоди,
за напол¤ганн¤ми цар¤ √оловна ком≥с≥¤ продовжувала д≥¤ти.
19 лютого 1861 р. ќлександр II видав ман≥фест, що скасовував кр≥посне право.
÷ей епохальний за значенн¤м документ ¤вл¤в собою незграбну й заплутану за своЇю
суттю за¤ву, ¤ка створювала у сел¤н враженн¤, що жадане зв≥льненн¤ прийде ще
не скоро й не задовольнить ус≥х њхн≥х спод≥вань.
—ам акт зв≥льненн¤ л≥кв≥дував залежн≥сть сел¤н в≥д пом≥щик≥в. јле, перетво-
ривши колишн≥х кр≥пак≥в на громад¤н, в≥н не прин≥с њм повноњ р≥вност≥. Ќа в≥дм≥ну
в≥д ≥нших верств сусп≥льства зв≥льнен≥ сел¤ни повинн≥ були сплачувати викупн≥ пла-
теж≥. ¬они передавалис¤ п≥д юрисдикц≥ю спец≥альних суд≥в, що за невелик≥ прови-
ни мали право п≥ддавати т≥лесним покаранн¤м. ’оч реформа вводила дл¤ сел¤н-
ських громад самовр¤дуванн¤, функц≥¤ нагл¤ду збер≥галас¤ за ур¤довими чиновника-
ми, ¤к≥ звичайно призначалис¤ з м≥сцевих двор¤н. ’то бажав вињхати з села, пови-
нен був отримати в≥д властей паспорти. якщо сел¤ни не виконували ф≥нансових
зобов'¤зань перед державою, старости мали повноваженн¤ примусити њх до цього.
ўе б≥льше розчарували сел¤н труднощ≥, пов'¤зан≥ з правом землеволод≥нн¤. –е-
форма в основному дозвол¤ла пом≥щикам лишати близько половини земл≥ дл¤ влас-
ного користуванн¤, а решту розпод≥л¤ти м≥ж њхн≥ми колишн≥ми кр≥паками. ѕри цьо-
му сел¤н зобов'¤зували заплатити за своњ над≥ли. ќск≥льки грошей у сел¤н було
мало або взагал≥ не було, передбачалос¤, що ур¤д виплатить пом≥щикам 80 % вар-
тост≥ земель у форм≥ казенних обл≥гац≥й, а сел¤ни в свою чергу зобов'¤зувалис¤ ви-
плачувати ур¤дов≥ цю суму разом ≥з процентами прот¤гом 49 рок≥в. –ешту вартост≥
земельного над≥лу сел¤ни мали виплачувати безпосередньо пом≥щиков≥ або гр≥шми,
або, що було реальн≥ше, домовившись в≥дробити на нього.
ƒл¤ тих, кому не п≥д силу був ф≥нансовий т¤гар такого врегулюванн¤, пропонував-
с¤ крих≥тний Ђдарчийї над≥л у 2,5 акри. ћенше поталанило тим кр≥пакам, котр≥ слу-
жили при панських садибах,Ч на ”крањн≥ њх нал≥чувалос¤ близько 440 тис.,Ч
оск≥льки зв≥льненн¤ принесло њм свободу, але не дало земл≥.
ѕри розпод≥л≥ земель реформа враховувала м≥сцев≥ в≥дм≥нност≥. ќброблювана
земл¤ под≥л¤лас¤ на три категор≥њ: чорнозем, нечорнозем, степов≥ грунти. ѕричому
сел¤нськ≥ над≥ли у двох останн≥х категор≥¤х (г≥рших за ¤к≥стю) були б≥льшими, зате
в чорноземних рег≥онах, ¤к, наприклад, ”крањна,Ч меншими.
¬загал≥ кажучи, п≥сл¤ реформи сел¤ни мали в своЇму розпор¤дженн≥ менше
земл≥, н≥ж до 1861 р. Ќа рос≥йськ≥й ѕ≥вноч≥ вони втратили близько 10 % своњх колиш-
н≥х над≥л≥в. Ќа Ћ≥вобережж≥ та ѕ≥вденн≥й ”крањн≥ њхн≥ земл≥ зменшилис¤ майже на
«ќ ∞о. “ак, ¤кщо середн¤ величина сел¤нського над≥лу в ≥мпер≥њ становила 27 акр≥в на
с≥м'ю, то на Ћ≥вобережн≥й та ѕ≥вденн≥й ”крањн≥ Ч лише 18.
ќсобливо нажилис¤ на реформ≥ пом≥щики ”крањни. ¬даючись до р≥зноман≥тних
хитрощ≥в п≥д час переговор≥в та перерозпод≥лу земель, вони привласнювали соб≥
л≥си, луки та водойми, що ран≥ше вважалис¤ загальною власн≥стю. —об≥ вони завжди
лишали найродюч≥ш≥ земл≥, а г≥рш≥ продавали за п≥двищеними ц≥нами. ” процес≥
перерозпод≥лу вони часто змушували сел¤н перењжджати, штовхаючи б≥дн¤к≥в
на додатков≥ витрати. ƒо такоњ практики вдавалис¤ по вс≥й ≥мпер≥њ, але особ-
ливо поширеною вона була на ”крањн≥, де точилас¤ найгостр≥ша боротьба за землю.
¬насл≥док цього сел¤ни Ћ≥вобережноњ та ѕ≥вденноњ ”крањни потерп≥ли в≥д реформи
набагато б≥льше, н≥ж њхн≥ рос≥йськ≥ сус≥ди.
¬ин¤ток становило ѕравобережж¤. —ерйозно сумн≥ваючись у в≥дданост≥ поль-
ськоњ шл¤хти цього рег≥ону (безпомилков≥сть цих п≥дозр п≥дтвердило повстанн¤
пол¤к≥в 1863 р.), ур¤д намагавс¤ привернути на св≥й б≥к украњнських сел¤н ≥ розда-
вав њм над≥ли на 18% б≥льш≥, н≥ж вони мали до 1861 р. јле виграючи на величин≥
над≥л≥в, колишн≥ кр≥паки втрачали на дуже завищених ц≥нах, ¤к≥ вони мусили платити
за землю.
≤нша особлив≥сть реформ на' ”крањн≥ зумовлювалас¤ формами землеволод≥н-
н¤. ” –ос≥њ, де понад 95 % сел¤н жили общинами, документ на щойно набут≥ земл≥
був у колективн≥й власност≥, а плата за них входила в обов'¤зок общини. јле на
”крањн≥ общинн≥ волод≥нн¤ були р≥дк≥стю. ѕонад 80 % сел¤н ѕравобережж¤ й майже
70 % Ћ≥вобережж¤ вели одноос≥бне господарство. ¬≥дтак б≥льш≥сть украњнських
сел¤нських с≥мей отримували ≥ндив≥дуальне право на землю й несли особисту в≥дпо-
в≥дальн≥сть у сплат≥ боргу за нењ. “ака ситуац≥¤ спри¤ла зм≥цненню й без того
розвиненоњ прив'¤заност≥ до приватноњ власност≥, що в≥др≥зн¤ло украњнських сел¤н
в≥д рос≥йських.
—л≥д пам'¤тати, що не вс≥ сел¤ни були кр≥паками. ѕриблизно половину становили
державн≥ сел¤ни, ¤к≥ под≥л¤лис¤ на щонайменше «ќ р≥зних категор≥й, включаючи
майже 1 млн колишн≥х украњнських козак≥в. ¬они звичайно жили краще за пом≥-
щицьких кр≥пак≥в (бо хоч ≥ сплачували б≥льшу подушну подать держав≥, що фактично
була дл¤ них феодалом, зате могли без дозволу пересел¤тис¤), мали в своЇму роз-
пор¤дженн≥ б≥льше земл≥, до того ж над ними не було осоружних пан≥в (хоч њм часто
отруювали житт¤ п≥дкупн≥ чиновники). –еформа 1861 р. й, зокрема, закон 1866 р.
зв≥льн¤ли державних сел¤н швидше ≥ на умовах спри¤тлив≥ших, н≥ж дл¤ кр≥пак≥в.
–азом ≥з свободою вони отримували б≥льш≥ над≥ли, плата за ¤к≥ була нижчою пор≥в-
н¤но з тою, що вносили кр≥паки. ѕроте на ѕравобережж≥ становище державних
сел¤н мало чим зм≥нилос¤ на краще.
¬загал≥ сел¤н ≥ особливо колишн≥х кр≥пак≥в реформа розчарувала. ¬они спод≥-
валис¤ права на волод≥нн¤ своњми над≥лами Ч натом≥сть над≥ли ур≥залис¤, а сел¤нам
нав'¤зувавс¤ обт¤жливий ф≥нансовий т¤гар. ѕо селах прокотилас¤ хвил¤ завору-
шень, щоправда, неоднакових за силою у р≥зних рег≥онах. Ќа Ћ≥вобережж≥ та ѕ≥вден-
н≥й ”крањн≥ повстань було в≥дносно небагато. ѕроте на ѕравобережж≥, де ще жила
пам'¤ть про гайдамак≥в ≥ ворожнеча м≥ж православним украњнським сел¤нством та
католицькою польською шл¤хтою посилювалас¤ рел≥г≥йними, етн≥чними та соц≥аль-
но-економ≥чними розб≥жност¤ми, др≥бн≥ конфл≥кти набули значного поширенн¤.
јле њх завжди швидко придушували, й сел¤ни продовжували в пот≥ чола добувати
св≥й щоденний хл≥б, хоч ≥ за пом≥тно зм≥нених умов.
≤нш≥ реформи. —касуванн¤ кр≥посного права вело за собою ≥нш≥ реформи. ќкре-
мим аспектом ≥мперського устрою, що потребував негайного вдосконаленн¤, було
м≥сцеве управл≥нн¤. ≤з зм≥ною сусп≥льства та з наданн¤м кр≥пакам прав грома-
д¤нства зростала необх≥дн≥сть у м≥сцев≥й адм≥н≥страц≥њ. ѕроте дл¤ задоволенн¤ цих
вимог царський ур¤д не мав н≥ людей, н≥ грошей. “ому в 1866 р. в≥н дозволив общинам
обирати на пов≥товому та губернському р≥вн≥ власних представник≥в дл¤ нагл¤ду
за осв≥тою, охороною здоров'¤, поштовими послугами, утриманн¤м шл¤х≥в, накопи-
ченн¤м запасу њж≥ на випадок голоду та за збором статистичних даних. ƒл¤ ф≥-
нансуванн¤ цих служб м≥сцевим ком≥тетам, або земствам, надавалос¤ право обкла-
дати населенн¤ земськими податками.
–адикальним в≥дступом в≥д ≥мперськоњ практики призначенн¤ Ђзгориї вс≥х
ур¤дових чиновник≥в стало те, що члени земств обиралис¤ з числа виборц≥в, под≥ле-
них на три окремих категор≥њ: великих пом≥щик≥в, м≥щан ≥ сел¤н. ¬плив виборц≥в
був пропорц≥йним к≥лькост≥ земл≥, що вони мали. —амо собою, значна б≥льш≥сть
у земствах належала двор¤нам. Ќа ”крањн≥ вони звичайно складали понад 75 % ус≥х
член≥в земств, у той час ¤к сел¤ни р≥дко коли м њли 10 %. јле хоч земства й не були
по-справжньому представницькими, вони в≥д≥гравали дуже важливу функц≥ю. ќкр≥м
спри¤нн¤ п≥днесенню загального р≥вн¤ житт¤ на сел≥, вони привчали м≥сцеве насе-
ленн¤ до обмеженого самовр¤дуванн¤.
- Ќа ”крањн≥ земства впроваджувалис¤ на Ћ≥вобережж≥ та ѕ≥вдн≥. ѕроте на ѕраво-
≤бережж≥ через недавнЇ повстанн¤ польськоњ шл¤хти њх не вводили аж до 1911 р.
≥ ѕредставл¤ючи м≥сцев≥ ≥нтереси, земства ви¤вилис¤ чутлив≥шими до культурних
≤ прагнень украњнц≥в, н≥ж ≥мперське чиновництво. “ак, у друг≥й половин≥ стол≥тт¤ стали
њ в≥дчутними украњноф≥льськ≥ тенденц≥њ, зокрема у земствах ѕолтавщини, що слугу-
' вали ареною п≥дготовки багатьох пров≥дник≥в украњнського руху.
ўе гостр≥шою була необх≥дн≥сть удосконаленн¤ системи судочинства. ѕробле-
ма значною м≥рою крилас¤ в нерозвинутост≥ у рос≥¤н почутт¤ законност≥. ≤мперськ≥
чиновники, на ¤ких лежала в≥дпов≥дальн≥сть за багато юридичних р≥шень, вважали,
що правосудд¤ Ч це сфера держави, а суди, на њхню думку, ≥снували дл¤ того, щоб
вир≥шувати, що в≥дпов≥даЇ ≥нтересам держави. ѕрава особи не мали до цього н≥¤кого
в≥дношенн¤ чи в кращому раз≥ вважалис¤ другор¤дними. —удов≥ в≥дправи проводи-
лис¤ таЇмно, судд≥ часто займалис¤ хабарництвом, а њхн≥ нер≥дко свав≥льн≥ вироки
виносилис¤ з урахуванн¤м класових в≥дм≥нностей Ч нижчим верствам д≥ставалис¤
сувор≥ш≥ покаранн¤, а легш≥ вироки Ч двор¤нам. ÷ю ситуац≥ю значно виправила
судова реформа 1864 р., зробивши судочинство незалежною сферою управл≥нн¤, за-
критою дл¤ втручанн¤ чиновництва. ¬≥дтод≥ суд зас≥дав в≥дкрито, розгл¤даючи пози-
ц≥њ обох стор≥н. ќдним ≥з насл≥дк≥в цього була по¤ва новоњ групи фах≥вц≥в Ч адво-
кат≥в-юрист≥в.
¬ажлив≥ зм≥ни також в≥дбувалис¤ в ≥нших сусп≥льних сферах ≥мпер≥њ. –еформи
в систем≥ осв≥ти 1860-х рок≥в в≥дкрили дл¤ нижчих верств б≥льший доступ до нењ
на вс≥х р≥вн¤х, включаючи ун≥верситетський. ¬они також удосконалили програму
навчанн¤ й надали ун≥верситетам б≥льшу автоном≥ю. ¬одночас було послаблено цен-
зурн≥ утиски, хоч усе ще не¤сним лишалос¤ те, до ¤коњ м≥ри дозвол¤лос¤ обстою-
вати Ђп≥дривн≥ї погл¤ди. ” 1874 р. було введено зм≥ни до суворих правил в≥йськовоњ
служби, зг≥дно з ¤кими в≥йськова повинн≥сть поширювалас¤ на вс≥ верстви сусп≥ль-
ства. —корочувалас¤ також з 25 до 6 рок≥в тривал≥сть служби ≥ вводивс¤ р¤д правил
зв≥льненн¤ в≥д в≥йськовоњ повинност≥.
«наченн¤ реформ. ’оч ц≥ Ђвелик≥ реформиї ≥ не революц≥он≥зували умов житт¤
украњнц≥в та ≥нших п≥дданих –ос≥йськоњ ≥мпер≥њ, вони, однак, спричинилис¤ до важли-
вих зм≥н. «ах≥дн≥ вчен≥ часто п≥дкреслюють те, що реформи принесли кр≥пакам осо-
бисту свободу, спри¤ли розвитку земськоњ системи м≥сцевого вр¤дуванн¤ та п≥днесен-
ню рол≥ закону й права. «≥ свого боку рад¤нськ≥ ≥сторики вважають, що реформи в≥д-
крили дл¤ –ос≥њ епоху переходу в≥д феодал≥зму до буржуазного, кап≥тал≥стичного
.сусп≥льства. «розум≥ло, реформи мали серйозн≥ недол≥ки, але ≥снуЇ загальна згода,
що без них подальша соц≥ально-економ≥чна модерн≥зац≥¤ ≥мпер≥њ була б неможли-
вою.
Ќа ”крањн≥, де кр≥паки складали близько 42 % всього населенн¤ пор≥вн¤но
з 35 % в середньому по ≥мпер≥њ, зв≥льненн¤ сел¤н мало ще б≥льш≥ насл≥дки. ¬доскона-
ленн¤ системи осв≥ти, поширенн¤ юридичного захисту, зм≥цненн¤ й поглибленн¤ м≥с-
цевого самовр¤дуванн¤ Ч все це примножувало можливост≥ вираженн¤ нац≥ональ-
них особливостей ≥ м≥сцевих ≥нтерес≥в. «в≥сно, що в≥днин≥ р≥зноман≥тн≥ ≥дейн≥ теч≥њ,
включаючи ≥деолог≥ю украњнськоњ нац≥ональноњ ≥дентичност≥, легше могли знайти
шл¤х до широких к≥л громадськост≥.
«м≥ни та реформи, що впроваджувалис¤ в јвстро-”горськ≥й та –ос≥йськ≥й ≥мпе-
р≥¤х в≥дпов≥дно у 1848 р. та 1860-х роках, мали важлив≥ под≥бн≥ риси. як зах≥д, ви-
мушений в обох ≥мпер≥¤х, особливо јвстр≥йськ≥й, ц≥ реформи проводили Ђзгориї ре-
жими, що продовжували утримувати пол≥тичну владу. √либок≥, хоч ≥ не революц≥йн≥
за своЇю суттю, вони лишили недоторканими стар≥ засади. ќднак реформи ¤вно при-
скорили наближенн¤ новоњ ери, коли народ ≥ його представники справл¤тимуть в≥д-
чутн≥ший вплив на пол≥тичне, соц≥ально-економ≥чне й культурне житт¤. ¬≥дтак ≥
в јвстр≥йськ≥й, ≥ в –ос≥йськ≥й ≥мпер≥¤х зм≥ни середини XIX ст. були г≥гантським кро-
ком на шл¤ху до сучасноњ доби.
« точки зору того впливу, ¤кий справила ц¤ епоха на украњнц≥в, в≥дм≥нност≥ м≥ж
австр≥йськими та рос≥йськими реформами мали таке ж значенн¤, ¤к ≥ под≥бност≥.
–еволюц≥йний 1848 р≥к поставив перед украњнц¤ми јвстр≥йськоњ ≥мпер≥њ два головних
питанн¤: соц≥ально-економ≥чноњ дол≥ сел¤нства й нац≥ональних прагнень церковноњ
≥нтел≥генц≥њ. ор≥нне значенн¤ мав той факт, що на «ах≥дн≥й ”крањн≥ ц≥ проблеми пе-
репл≥талис¤, поза¤к пол¤ки, ¤к≥ виступали проти украњнських нац≥ональних прагнень,
часто були водночас ≥ шл¤хтичами, що визискували сел¤н. “ому дл¤ зах≥дних укра-
њнц≥в нац≥ональне питанн¤ з самого початку пов'¤зувалос¤ з такими повс¤кденними
справами, ¤к осв≥та, м≥сцеве вр¤дуванн¤, соц≥альне законодавство. « часом цей зв'¤-
зок наповнить соц≥альне питанн¤ такою ж вагою у св≥домост≥ сел¤нства, ¤коњ воно
вже набуло в середовищ≥ ≥нтел≥генц≥њ. ¬имушена згода √абсбург≥в на введенн¤ кон-
ституц≥йного правл≥нн¤, попри вс≥ його вади й недосконал≥сть, дала змогу зах≥дним
украњнц¤м виражати й захищати у парламент≥ своњ нац≥ональн≥ та соц≥ально-еконо-
м≥чн≥ ≥нтереси й спри¤ла залученню до цього сел¤нства. ¬≥дтак зах≥дн≥ украњнц≥,
що насел¤ли найв≥дстал≥ш≥ земл≥ јвстр≥йськоњ ≥мпер≥њ та зазнавали соц≥ально-еконо-
м≥чних утиск≥в, д≥стали можливост≥ пол≥тичноњ, орган≥зац≥йноњ та культурноњ д≥¤ль-
ност≥, ¤ких не мали украњнц≥ в –ос≥њ.
√либок≥ зм≥ни 1860-х рок≥в мало вплинули на розвиток нац≥онального руху
украњнц≥в –ос≥йськоњ ≥мпер≥њ. ¬ –ос≥њ нац≥ональне питанн¤ не могло дос¤гти гостроти
соц≥ально-економ≥чних проблем јвстр≥њ з ц≥лого р¤ду причин, серед ¤ких: куль-
турне й демограф≥чне пануванн¤ в ≥мпер≥њ рос≥¤н; ворож≥сть царату до вс¤кого плюра-
л≥зму; небажанн¤ цар¤ нав≥ть розгл¤дати питанн¤ конституц≥њ, що створила б умови
дл¤ нац≥онального та м≥сцевого самовираженн¤; слабк≥сть громадських орган≥за-
ц≥й; жорстока репресивна пол≥тика ур¤ду проти нац≥ональних рух≥в серед нерос≥й-
ських народ≥в ≥мпер≥њ. ¬насл≥док цього був в≥дсутн≥й важливий зв'¤зок м≥ж соц≥ально-
економ≥чним становищем сел¤н та нац≥ональними прагненн¤ми ≥нтел≥генц≥њ. ÷¤
обставина значно перешкоджала зростанню нац≥ональноњ св≥домост≥ украњнц≥в –о-
с≥йськоњ ≥мпер≥њ.