≤стор≥¤ ”крањни
ƒ≥¤льн≥сть ≥нтел≥генц≥њ
”крањноф≥ли
”крањноф≥ли
ўойно народжений украњнський рух, що зазнав жорстокого удару в≥д розгрому в
1847 р. ирило-ћефод≥њвського товариства, ви¤вив нов≥ ознаки житт¤ п≥сл¤ смерт≥
у 1855 р. арх≥консервативного ћиколи 1. «в≥льнен≥ ≥з засланн¤ ћикола остомаров,
¬асиль Ѕ≥лозерський ≥, згодом, “арас Ўевченко з'њхалис¤ до ѕетербурга, де до
них приЇднавс¤ ѕантелеймон ул≥ш. ÷≥ п≥онери украњнського руху (де¤к≥ з них
зайн¤ли в≥дпов≥дальн≥ посади, наприклад, остомаров став в≥домим професором
≥стор≥њ) згуртували навколо себе б≥льше дес¤тка молодих украњнц≥в, утворивши в сто-
лиц≥ ≥мпер≥њ так звану громаду. јналог≥чн≥ громади украњнськоњ ≥нтел≥генц≥њ до к≥нц¤
стол≥тт¤ слугуватимуть тигл¤ми украњнського руху.
ѕершочерговою турботою ц≥Їњ групи було покращенн¤ дол≥ украњнц≥в ≥ особливо
сел¤нства. ¬с≥, за вин¤тком Ўевченка, з≥йшлис¤ на тому, що в своњй д≥¤льност≥
громада маЇ бути апол≥тичною й зосереджуватис¤ на просв≥т≥ мас. остомаров ≥
ул≥ш уперто виступали за обмеженн¤ д≥¤льност≥ лише цариною культури, уникаючи
вс¤кого радикал≥зму, що викликав би гн≥в властей.
« метою поширенн¤ своњх погл¤д≥в у 1861 р. петербурзька група з великими труд-
нощами отримала дозв≥л на публ≥кац≥ю першого в –ос≥йськ≥й ≥мпер≥њ украњнського
часопису, що д≥став назву Ђќсноваї. …ого фундаторами були два багатих украњнц≥
¬асиль “арнавський ≥ √ригор≥й •алаіан. ѕрот¤гом свого короткого 22-м≥с¤чного
≥снуванн¤ Ђќсноваї виступала засобом сп≥лкуванн¤ та будителем нац≥ональноњ
св≥домост≥ украњнськоњ ≥нтел≥генц≥њ, розкиданоњ по вс≥й ≥мпер≥њ.
ѕоновленн¤ активност≥ украњнц≥в прихильно зустр≥ла рос≥йська ≥нтел≥генц≥¤
столиц≥. “амтешн≥ часописи друкували украњнськ≥ статт≥ та взагал≥ п≥дтримували
розвиток украњнськоњ культури. Ќа публ≥чних читанн¤х часто з'¤вл¤вс¤ Ўевченко ра-
зом ≥з такими велетн¤ми рос≥йськоњ л≥тератури, ¤к ≤ван “ургенЇв та ‘ед≥р ƒостоЇв-
ський. ™ св≥дченн¤, що рос≥йська публ≥ка приймала Ўевченка тепл≥ше, н≥ж ƒостоЇв-
ського. “ургенЇв переклав рос≥йською мовою сповнен≥ розпуки опов≥данн¤ ћарка
¬овчка про кр≥паччину на ”крањн≥, а вплив цих опов≥дань на рос≥йського читача був
под≥бний тому, що справила Ђ’атина д¤дька “омаї письменниц≥ ’ерр≥ет Ѕ≥чер-
—тоу на американц≥в. ”загал≥ представники ¤к украњнськоњ, так ≥ рос≥йськоњ ≥нтел≥-
генц≥њ були переконан≥ в тому, що працюють разом на благо народу.
¬одночас нове покол≥нн¤ приб≥чник≥в украњнства в иЇв≥, що складалос¤ пере-
важно ≥з студент≥в, також утворило громаду. и¤ни, ¤ких нал≥чувалос¤ к≥лька со-
тень, зосередили зусилл¤ на розвитку мереж≥ нед≥льних шк≥л дл¤ неписьменного се-
л¤нства. ” пер≥од м≥ж 1859 ≥ 1862 рр. вони в≥дкрили на ињвщин≥ к≥лька шк≥л, в ¤ких
навчалис¤ сотн≥ учн≥в. ѕроте з точки зору дальшоњ перспективи найважлив≥ша
риса кињвськоњ громади пол¤гала саме в тому, що вона привабила нову категор≥ю
приб≥чник≥в.
Ќа початку 1860-х рок≥в серед польськоњ та спольщеноњ шл¤хти ѕравобережж¤
вид≥лилас¤ група студент≥в, сумл≥нн¤ ¤ких мучилос¤ усв≥домленн¤м того, що њхн≥й
клас стол≥тт¤ми гнобив сел¤н, ≥ ¤к≥ вир≥шили зблизитис¤ з народом. ÷ю групу на чол≥
з ¬олодимиром јнтоновичем, що користувалас¤ украњнською мовою, украњнським
вбранн¤м ≥ трималас¤ украњнських звичањв, називали хлопоманами.
Ќапередодн≥ польського повстанн¤ 1863 р. хлопомани в≥дкрито порвали з поль-
ським сусп≥льством, проголосивши себе украњнц¤ми, ≥ вступили до кињвськоњ громади,
поринувши у справу просв≥ти сел¤нства, њхнЇ почутт¤ обов'¤зку перед народом
в≥дображав в≥дкритий лист, над≥сланий до одн≥Їњ московськоњ газети: Ђяк особи, що
користуютьс¤ благами вищоњ осв≥ти, ми повинн≥ зосередити вс≥ наш≥ зусилл¤ на тому,
щоб забезпечити нашому народов≥ можлив≥сть здобути осв≥ту, усв≥домити його влас-
н≥ потреби й стати здатними задовольнити њх. —ловом, шл¤хом власного внутр≥ш-
нього розвитку народ повинен дос¤гти р≥вн¤, на ¤кий в≥н законно заслуговуЇї.
” в≥дпов≥дь на звинуваченн¤ пол¤к≥в у зрад≥ јнтонович, нащадок давньоњ родини
спольщеноњ украњнськоњ шл¤хти, опубл≥кував в Ђќснов≥ї свою знамениту Ђ—пов≥дьї.
” н≥й в≥н доводив, що двор¤ни ѕравобережж¤ мали дв≥ можливост≥: або Ђповернути-
с¤ї до украњнського народу й, самов≥ддано працюючи на його благо, намагатис¤
компенсувати йому кривди стол≥тнього гнобленн¤; або ж лишитис¤ ненависними па-
разитами, ¤ким рано чи п≥зно доведетьс¤ т≥кати до ѕольщ≥. ќбравши першу можли-
в≥сть, јнтонович став славетним ≥сториком ”крањни, дов≥чним народовцем, визнач-
ним пров≥дником украњнського руху. «начний внесок в украњнську справу зробили
й так≥ його товариш≥, ¤к “адей –ильський, ѕавло ∆итецький, Ѕорис ѕознанський
та ост¤нтин ћихальчук.
Ќатхнена прикладом ки¤н, украњнська ≥нтел≥генц≥¤ ѕолтави, „ерн≥гова, ’аркова
та ќдеси також заснувала своњ громади, розширюючи мережу нед≥льних шк≥л, доки
њхн¤ к≥льк≥сть на ”крањн≥ не наблизилас¤ до сотн≥. „лени громад занурювалис¤ в уже
традиц≥йн≥ царини етнограф≥њ, ф≥лолог≥њ та ≥стор≥њ. Ќа зразок хлопоман≥в вони стали
вбиратис¤, ¤к украњнськ≥ сел¤ни, дотримуватис¤ њхн≥х звичањв, споживати њхню њжу,
сп≥лкуватис¤ з ними по шинках, сп≥вати њхн≥х п≥сень ≥ Ч окр≥м своњх осель Ч розмов-
л¤ти украњнською мовою. ¬они розвинули культ козацтва й носили барвистий козаць-
кий од¤г. ѕричому об'Їктом њхньоњ ≥деал≥зац≥њ були не козацьк≥ гетьмани њй старшини,
а волелюбн≥ запорожц≥ та гайдамаки, що, на њхню думку, символ≥зували природн≥
прагненн¤ украњнських мас. ” друг≥й половин≥ XIX ст. це романтичне й позбавлене
пол≥тичного забарвленн¤ поЇднанн¤ ≥деал≥зму, народництва та поклон≥нн¤ всьо-
му украњнському стало в≥домим п≥д назвою украњноф≥льства.
јле нав≥ть несм≥лива й пом≥ркована д≥¤льн≥сть украњноф≥л≥в викликала п≥дозри.
” 1863 р., в розпал повстанн¤ пол¤к≥в та особливо великоњ п≥дозр≥ливост≥ до всього
нерос≥йського, ур¤д ≥ нав≥ть рос≥йська ≥нтел≥генц≥¤ д≥йшли висновку, що дл¤ –ос≥њ
потенц≥йно смертельну загрозу становить украњнський рух, ≥ виступили проти украњ-
ноф≥л≥в. ÷арськ≥ чиновники доводили, що нед≥льн≥ школи Ч це, по сут≥, злов≥сна змо-
¬олодимир јнтонович
ва з метою пропаганди серед сел¤нства украњнського сепаратизму. “ак≥ невинн≥
реч≥, ¤к нос≥нн¤ украњнськоњ вишиваноњ сорочки чи сп≥ванн¤ народних п≥сень, трак-
тувалис¤ ¤к п≥дривна д≥¤льн≥сть. ¬≥йськовий м≥н≥стр ƒмитро ћ≥лют≥н зайшов так да-
леко, що попереджав цар¤ про нам≥ри хлопоман≥в буц≥мто утворити самост≥йну укра-
њнську державу.
„астина рос≥йськоњ преси на чол≥ з такими ура-патр≥отичними газетами, ¤к Ђ¬ест-
ник ёго-«ападной –оссииї, Ђ иевл¤нинї та Ђћосковские ведомостиї, розпочала
зл≥сну кампан≥ю проти украњноф≥л≥в та њхн≥х намагань начебто п≥д≥рвати –ос≥йську
державу. Ќезабаром чимало представник≥в рос≥йськоњ ≥нтел≥генц≥њ, ¤к≥ ще вчора ди-
вилис¤ на украњноф≥л≥в прихильно ¤к на приб≥чник≥в невинного барвистого рег≥она-
л≥зму, тепер стали вбачати в них справжню загрозу ≥мпер≥њ. якщо багато рос≥¤н вва-
жали украњнський рух за польську змову з метою зменшенн¤ њхнього впливу на
ѕравобережж≥, то пол¤ки бачили в ньому маневр рос≥¤н, спр¤мований на ослаб-
ленн¤ польських позиц≥й у цьому рег≥он≥.
”крањнц≥ в свою чергу квапилис¤ запевнити вс≥х у своњй ло¤льност≥. јнтонович
≥ 20 учасник≥в кињвськоњ громади опубл≥кували в≥дкритого листа, запевн¤ючи рос≥й-
ську публ≥ку в тому, що њхньою метою ЂЇ лише осв≥та народуї ≥ що вс¤к≥ Ђрозмови про
сепаратизм Ї дурним жартом, оск≥льки нам в≥н не т≥льки непотр≥бний, а й некорис-
нийї. јле ц≥ запевненн¤ мали незначн≥ результати. ” липн≥ 1863 р. м≥н≥стр внутр≥ш-
н≥х справ ѕетро ¬алуЇв видав таЇмний циркул¤р про заборону украњнських науко-
вих, рел≥г≥йних ≥ особливо педагог≥чних публ≥кац≥й. ƒрукувати Ђмалороссийским
наречиемї дозвол¤лос¤ лише художн≥ твори. ¬алуЇв за¤вив, що украњнськоњ мови Ђн≥-
коли не було, нема ≥ бути не можеї. Ќезабаром п≥сл¤ цього громади було розпущено,
перестала видаватис¤ Ђќсноваї (скор≥ше, однак, через брак п≥дписувач≥в, н≥ж через
репрес≥њ), а р¤д украњнських д≥¤ч≥в заслали у в≥ддален≥ частини ≥мпер≥њ.
ћайже ц≥ле дес¤тил≥тт¤ украњноф≥л≥в змусили вич≥кувати свого часу. Ќа по-
чатку 1870-х рок≥в ксенофоб≥¤ 1863 р. почала розв≥юватис¤, цензураЧслабшати,
а ки¤ни Ч поступово в≥дновлювати свою д≥¤льн≥сть. јнтонович (тепер уже професор
ињвського ун≥верситету) ≥з своњми колегами й за п≥дтримки таких талановитих
пом≥чник≥в, ¤к ћихайло ƒрагоманов, ќлександр –усов, ћикола «≥бер ≥ —ерг≥й ѕодо-
линський, таЇмно утворили Ђ—тару громадуї, що д≥стала таку назву, аби в≥др≥знити њњ
старших ≥ досв≥дчен≥ших член≥в (њх нал≥чувалос¤ близько 70) в≥д нових громад, що
також з'¤вл¤лис¤ й складалис¤ переважно ≥з студент≥в. ”крањноф≥ли знову зосереди-
лис¤ на непол≥тичн≥й д≥¤льност≥.
ƒ≥¤льн≥сть ц¤ значно розширилас¤ ≥з заснуванн¤м у 1873 р. в иЇв≥ в≥дд≥ленн¤
–ос≥йського географ≥чного товариства. ”крањноф≥ли масово записувалис¤ в цю нап≥в-
оф≥ц≥йну орган≥зац≥ю й фактично опанували нею. ѕ≥д њњ прикритт¤м вони почали ви-
давати арх≥вн≥ матер≥али, заснували музей та б≥бл≥отеку, збирали украњнськ≥ докумен-
ти. ” 1875 р. Ђ—тара громадаї придбала рос≥йську газету Ђ иевский “елеграфї,
перетворивши њњ на орган, ¤кий висв≥тлював под≥њ в украњнськ≥й перспектив≥.
ќднак заборона украњнських видань лишалас¤ великою перешкодою розвитков≥
нац≥ональноњ культури. ўоб обминути ц≥ обмеженн¤. ул≥ш, ониський, ƒраго-
манов та ≥нш≥ встановили контакти з украњнц¤ми в √аличин≥, використовуючи њхню
украњномовну пресу, й особливо газету Ђѕравдаї, дл¤ поширенн¤ погл¤д≥в, забороне-
них у –ос≥њ. ¬ 1873 р. за допомогою аристократки Ћизавети —коропадськоњ-ћилора-
дович та цукрового барона ¬асил¤ —имиренка вони започаткували й ф≥нансували
створенн¤ у Ћьвов≥ Ћ≥тературного товариства ≥м. “. √. Ўевченка, ¤ке через к≥лька
дес¤тил≥ть (уже п≥д назвою ЂЌаукове товариство ≥м. “. √. Ўевченкаї) стало не-
оф≥ц≥йною украњнською академ≥Їю наук.
јле минуло небагато часу, ¤к на украњноф≥л≥в упали нов≥ п≥дозри. як це часто
трапл¤Їтьс¤, найзапекл≥ш≥ вороги украњнц≥в знаходилис¤ в украњнському ж середо-
вищ≥. ” травн≥ 1875 р. колишн≥й член кињвськоњ громади, багач ≥ консерватор ћихайло
ёзефович над≥слав до ѕетербурга петиц≥ю, в ¤к≥й стверджував, що украњноф≥ли
перетворилис¤ на п≥дривну орган≥зац≥ю й ведуть серед сел¤н пропаганду незалеж-
ност≥ ”крањни. Ќа довершенн¤ донощик додав, що украњноф≥ли поширюють анти-
рос≥йську аг≥тац≥ю в √аличин≥ й що весь њхн≥й рух Ч не що ≥нше, ¤к австро-н≥мецька
змова. –еакц≥ю ур¤ду неважко було передбачити.
≈мський указ 1876 р. —турбований ќлександр II призначив ≥мператорську ком≥-
с≥ю, куди вв≥йшов ≥ ёзефович, ¤ка рекомендувала ц≥лком заборонити ввезенн¤ ≥ пуб-
л≥кац≥ю украњнських книжок, користуватис¤ украњнською мовою на сцен≥ (на ≥нш≥
мови було перекладено нав≥ть слова украњнських п≥сень, ¤к≥ виконувалис¤ в театр≥),
а також закрити Ђ иевский “елеграфї ≥ припинити субсидуванн¤ галицькоњ проро-
с≥йськоњ газети Ђ—лової. ћ≥н≥стерство осв≥ти д≥стало розпор¤дженн¤ заборонити
викладанн¤ в початкових школах будь-¤ких дисципл≥н украњнською мовою, вилучи-
ти ≥з шк≥льних б≥бл≥отек книжки, написан≥ або украњнською мовою, або ж украњноф≥-
лами, зам≥нити вчител≥в-украњноф≥л≥в на рос≥¤н. ≤ нарешт≥, ком≥с≥¤ пропонувала
л≥кв≥дувати кињвську громаду й заслати р¤д украњнських д≥¤ч≥в, насамперед ƒраго-
манова та ѕавла „убинського. —ловом, намаганн¤ парал≥зувати украњнський рух
ставали б≥льш систематичними та безжальними, н≥ж заходи, передбачен≥ валуЇв-
ським циркул¤ром. ќлександр II, що в≥дпочивав у н≥мецькому м≥стечку ≈мс, прийн¤в
ус≥ рекомендац≥њ ком≥с≥њ, й 18 травн¤ 1876 р. набув чинност≥ ≈мський указ.
÷ей документ не лише став на перешкод≥ д≥¤льност≥ украњноф≥л≥в, але й ста-
вив п≥д сумн≥в де¤к≥ основн≥ засади, що на них спиравс¤ украњнський рух. Ќезва-
жаючи на досв≥д 1863 р., украњноф≥ли й надал≥ в≥рили, що, обмежуючись непол≥тич-
ною культурницькою д≥¤льн≥стю й пом≥ркованими погл¤дами, вони уникнуть репре-
с≥й ур¤ду. ўоб обгрунтувати суто культурницьку природу украњнства, ул≥ш нав≥ть
розвинув ц≥лу теор≥ю. «а нею, рос≥¤ни мали надзвичайно висок≥ пол≥тичн≥ зд≥бност≥
державотворц≥в, ¤к≥ не властив≥ украњнц¤м, про що св≥дчить ус¤ њхн¤ нещаслива ≥с-
тор≥¤. “ому, на думку ул≥ша, було природним ≥ нав≥ть корисним лишатис¤ у склад≥
–ос≥йськоњ ≥мпер≥њ, користуючись при цьому њњ силою, безпекою ≥ престижем. ѕроте,
вважав в≥н, у культурному в≥дношенн≥ украњнц≥ з њхн≥м чудовим фольклором обдаро-
ван≥ш≥ в≥д рос≥¤н. “им-то украњнц≥ ц≥лком лог≥чно мали лишити пол≥тичну сферу дл¤
рос≥¤н, зосередившись на д≥¤льност≥ у царин≥ культури, де вони переважали. ќднак
≈мський указ розбив спод≥ванн¤ ул≥ша на те, що у взаЇминах м≥ж украњнською
культурою й рос≥йською пол≥тикою запануЇ принцип Ђживи сам ≥ не заважай ≥ншимї,
≥ змусив його вдатис¤ до ще менш реал≥стичних погл¤д≥в, аби виправдати ≥дею украњн-
ського культурництва.
≤нший п≥онер украњнського руху Ч ћикола остомаров Ч п≥сл¤ 1876 р. став
висловлювати в≥дверто занепадницьк≥ думки. “ой, що колись ≥з викликом писав:
Ђ’ай н≥ рос≥¤ни, н≥ пол¤ки не вважають, що њм належить земл¤, на ¤к≥й живуть
украњнц≥ї, тепер радив своњм товаришам слухн¤но п≥дкоритис¤ пол≥тиц≥ царату. ≤нш≥
пров≥дн≥ украњноф≥ли, так≥ ¤к јнтонович ≥ ∆итецький, виступили за компром≥с.
ѕродовжуючи обстоювати ≥дею розвитку культурноњ самобутност≥ украњнц≥в, вони
наголошували при цьому, що це не маЇ спричин¤тис¤ до в≥дмежуванн¤ украњнц≥в
в≥д благотворного впливу рос≥йськоњ культури та ≥мпер≥њ. ¬они в≥рили в можлив≥сть
бути в≥дданим одночасно ≥ своњй Ђвужч≥йї украњнськ≥й батьк≥вщин≥, й Ђширшомуї
всерос≥йському сусп≥льству, що складалос¤ з рос≥¤н, украњнц≥в ≥ б≥лорус≥в. ўе ≥нш≥,
так≥ ¤к Ѕорис √р≥нченко та ќлександр ониський, вважали себе твердими украњнц¤-
ми, намагаючись звести до м≥н≥муму зв'¤зки ”крањни з –ос≥Їю. јле вони не мали
конкретноњ реальноњ програми вт≥ленн¤ своњх ≥дей. ¬≥дтак п≥д загрозою царських
репрес≥й у середовищ≥ украњноф≥л≥в виникли значн≥ розб≥жност≥ щодо ц≥лей, тактики
й нав≥ть визначенн¤ природи украњнства, а це поглиблювало њхн≥ й без того значн≥
труднощ≥.
ƒрагоманов ≥ зародженн¤ украњнського соц≥ал≥зму. Ќайгостр≥ше в≥дчували по-
требу в нових ≥де¤х молодш≥ члени кињвськоњ громади. ќдин ≥з них, ћихайло ƒраго-
манов, трохи не власними силами вз¤вс¤ за розширенн¤ ≥нтелектуальних та ≥део-
лог≥чних обр≥њв своњх сп≥вв≥тчизник≥в. ѕопри те, що його погл¤ди не д≥стали широкоњ
п≥дтримки серед украњнськоњ ≥нтел≥генц≥њ, вони спонукали багатьох молодших њњ пред-
ставник≥в виходити поза меж≥ культурницькоњ д≥¤льност≥, порушувати в украњнському
контекст≥ ключов≥ пол≥тичн≥, нац≥ональн≥ та соц≥ально-економ≥чн≥ проблеми дн¤.
ƒрагоманов народивс¤ 1841 р. в м. √ад¤ч≥ б≥л¤ ѕолтави в родин≥ др≥бного дво-
р¤нина, що виводить своЇ кор≥нн¤ з козацькоњ старшини √етьманщини. ’оч р≥дн≥
традиц≥њ користувалис¤ повагою в с≥м'њ, њх зат≥н¤в космопол≥тичний л≥берал≥зм бать-
ка ƒрагоманова Ч людини надзвичайно осв≥ченоњ, начитаноњ. ўе до навчанн¤' в и-
њвському ун≥верситет≥ ƒрагоманов став переконаним демократом, сповненим
прагненн¤ допомогти своЇму народу. «годом в≥н очолив справу заснуванн¤ перших
у –ос≥њ нед≥льних шк≥л дл¤ неписьменних сел¤н. —аме працюючи з сел¤нами, ƒра-
гоманов усв≥домив потребу в навчальних матер≥алах украњнською мовою, став ц≥кави-
тис¤ вс≥м украњнським. « такими думками в≥н вступив до кињвськоњ громади. ќтже,
в украњнський рух його привели не романтизован≥ у¤вленн¤ про батьк≥вщину,
а прагненн¤ практично допомогти пригн≥ченому людов≥.
ћетою, що њњ ставив перед ”крањною ƒрагоманов, було дос¤гненн¤ пол≥тичного
та соц≥ально-економ≥чного статусу, под≥бного до статусу передових Ївропейських
крањн. ѕри цьому в≥н вважав, що набути його можна лише тод≥, коли украњнський рух
д≥стане ширшу базу й апелюватиме до народу, порушуючи конкретн≥ повс¤кденн≥
питанн¤. Ќа його думку, украњнц≥ (цей, ¤к в≥н казав, Ђплебейський народї Ч
пригн≥чений, змушений т¤жко працювати, позбавлений своЇњ ел≥ти) ≥деально в≥дпо-
в≥дали пол≥тичним програмам, що поЇднували нац≥ональн≥ та соц≥ально-економ≥чн≥
≥нтереси. “ому, п≥дкреслював ƒрагоманов, ≥стинний демократ повинен бути патр≥о-
том ”крањни, а ≥стинний украњнський патр≥от повинен бути демократом.
“вердо дотримуючись федерал≥стських позиц≥й, ƒрагоманов не виступав за в≥-
докремленн¤ ”крањни в≥д –ос≥њ. јле, побоюючись нав≥ть потенц≥йноњ загрози обме-
женн¤ прав особи з боку сильноњ централ≥зованоњ держави, в≥н вважав за необх≥дне
реорган≥зувати –ос≥йську ≥мпер≥ю у в≥льну конфедерац≥ю автономних рег≥он≥в (ство-
рених не обов'¤зково на етн≥чних засадах), в ¤к≥й р≥шенн¤ приймалис¤ б насамперед
на м≥сцевому р≥вн≥. «акликаючи украњнц≥в, особливо галицьких, знайомитис¤ з най-
кращими здобутками рос≥йськоњ культури, ƒрагоманов, ут≥м, в≥дкидав думку ѕушк≥-
на про те, що Ђвсе слав¤нские ручьи сольюте¤ в русском мореї. ” своњй в≥дом≥й статт≥
ћихайло ƒрагоманов
Ђ¬трачена епохаї в≥н доводив, що в ц≥лому украњнц≥ п≥д рос≥йським правл≥нн¤м б≥ль-
ше втратили, н≥ж набули. ¬≥н однозначно твердив, що украњнц≥ повинн≥ збер≥гати в≥р-
н≥сть не Ђвс≥й –ус≥ї, а насамперед ”крањн≥: Ђќсв≥чен≥ украњнц≥, ¤к правило, труд¤тьс¤
дл¤ вс≥х, т≥льки не д,л¤ ”крањни ≥ њњ народу... ¬они повинн≥ покл¤стис¤ соб≥ не кидати
украњнську справу. ¬они повинн≥ усв≥домити, що кожна людина, ¤ка вињжджаЇ з ”к-
рањни, кожна коп≥йка, що витрачаЇтьс¤ не на дос¤гненн¤ украњнських ц≥лей, кожне
слово, сказане не украњнською мовою, Ї марнуванн¤м кап≥талу украњнського народу,
а за даних обставин кожна втрата Ї безповоротноюї.
ƒол¤ ƒрагоманова була долею людини, ц≥лковито в≥дданоњ своњм ≥деалам. ” пе-
р≥од репрес≥й 1875Ч1876 рр. в≥н в≥дмовивс¤ зректис¤ своњх погл¤д≥в, обравши на-
том≥сть вигнанн¤ на чужину. ѕеред в≥д'њздом ≥з иЇва в≥н дос¤г угоди з≥ Ђ—тарою гро-
мадоюї, за ¤кою зобов'¤завс¤ при ф≥нансов≥й п≥дтримц≥ громади видавати часопис,
присв¤чений украњнськ≥й справ≥. “ак виникла Ђ√ромадаї Ч перший украњнський ча-
сопис, що з перервами виходив з к≥нц¤ 1870-х до початку 1880-х рок≥в у ∆енев≥, де
ƒрагоманов приЇднавс¤ до нечисленноњ групи украњнських пол≥тем≥грант≥в. ѕор¤д
з нац≥ональними проблемами ƒрагоманов дедал≥ част≥ше висловлював у Ђ√ромад≥ї
радикально-соц≥ал≥стичн≥ ≥дењ. ¬насл≥док цього м≥ж ним ≥ набагато консервативн≥-
шими кињвськими украњноф≥лами у 1885 р. ставс¤ розрив, що призв≥в до припиненн¤
часопису.
ќднак ≥з послабленн¤м зв'¤зк≥в з украњнц¤ми в –ос≥њ зм≥цнювались контакти
ƒрагоманова з галицькими украњнц¤ми. ўе в 1870 р. в≥н в≥дв≥дав √аличину й «акар-
патт¤ ≥ в≥дтод≥ систематично знайомив зах≥дних украњнц≥в з њхн≥ми сп≥вв≥тчизниками
на сход≥. « часом ≥дењ ƒрагоманова пустили кор≥нн¤ серед невеликоњ, але самов≥д-
даноњ групи галицькоњ молод≥ й згодом спричинилис¤ до заснуванн¤ першоњ укра-
њнськоњ соц≥ал≥стичноњ парт≥њ.
ƒрагоманов не був Їдиним украњнським д≥¤чем, ¤кого приваблював соц≥ал≥зм.
…ого близьк≥ друз≥ з кињвськоњ громади Ч нап≥вшвейцарський-нап≥вукрањнський еко-
ном≥ст ћикола «≥бер та син багатого землевласника —ерг≥й ѕодолинський Ч також
в≥д≥гравали важливу роль у поширенн≥ серед украњнц≥в соц≥ал≥стичних ≥дей. «≥бер
широко в≥домий ¤к один ≥з перших пропагандист≥в у –ос≥њ ≥дей ћаркса. ≈нерг≥йний
ѕодолинський встановив контакти з ћарксом ≥ ≈нгельсом, т≥сно сп≥впрацював з ƒра-
гомановим в ™вроп≥ й допомагав орган≥зовувати соц≥ал≥стичн≥ гуртки на ”крањн≥ та
в √аличин≥.