≤стор≥¤ ”крањни
–ад¤нська ”крањна: новаторськ≥ 20-т≥
–озвиток культури
–озвиток культури
1920-т≥ роки були часом небаченого розвитку, в≥дкритт≥в ≥ спод≥вань в украњнськ≥й
культур≥. ƒехто нав≥ть називаЇ њх пер≥одом культурноњ революц≥њ або в≥дродженн¤м.
÷ей багатогранний спалах творчоњ енерг≥њ став можливим завд¤ки тому, що зайн¤та
насамперед збереженн¤м пол≥тичноњ гегемон≥њ комун≥стична парт≥¤ ще не п≥дпор¤д-
кувала соб≥ культурну д≥¤льн≥сть. ѕоширенн¤ ж украњномовноњ осв≥ти створило ук-
рањнськ≥й культур≥ таке широке п≥дірунт¤, ¤кого вона давно не мала на —х≥дн≥й ”к-
рањн≥. ¬перше украњнська культура могла розраховувати на п≥дтримку з боку держави,
оск≥льки такий важливий заклад, ¤к м≥н≥стерство культури,- контролювали прист-
расн≥ украњнськ≥ патр≥оти Ч √ринько, Ўумський та —крипник.
ќднак головним поштовхом до в≥дродженн¤ були насл≥дки революц≥њ. ’оч дл¤
розвитку культури в≥дчутною втратою стала ем≥грац≥¤ великоњ частини староњ ≥нтел≥-
генц≥њ, проте по¤ва великоњ пле¤ди нових талант≥в з лихвою компенсувала њњ. ƒе¤к≥ з
цих молодих митц≥в були апол≥тичними й в≥рили в ≥дею Ђмистецтва задл¤ мистецтваї.
≤нш≥ належали до палких революц≥онер≥в, пов'¤заних ≥з боротьбистами та украњн-
ськими комун≥стами. оли не збулис¤ њхн≥ спод≥ванн¤ незалежноњ державност≥, то
багато хто з них став убачати в розвитку культури альтернативний зас≥б вираженн¤
нац≥ональноњ самобутност≥ свого народу.
–еволюц≥¤ також сповнила культурну д≥¤льн≥сть в≥дчутт¤м новизни, св≥дом≥стю
зв≥льненн¤ в≥д старого св≥ту та його обмежень. ѕоставали складн≥ нев≥дступн≥ пи-
танн¤ про те, в ¤кому напр¤м≥ сл≥д розвиватис¤ украњнськ≥й культур≥, на ¤к≥ вз≥рц≥ њй
належить ор≥Їнтуватис¤ ≥ ¤кою бути взагал≥. Ќатхнен≥ в≥дчутт¤м власноњ м≥с≥њ та зрос-
таючою аудитор≥Їю, письменники, художники й учен≥ з захопленн¤м поринули
у створенн¤ нового культурного всесв≥ту.
Ћ≥тература. Ќ≥де так не ви¤вилис¤ ц≥ св≥ж≥ настроњ, ¤к у л≥тератур≥. ћарксистськ≥
письменники пропагували думку, зг≥дно з ¤кою дл¤ зд≥йсненн¤ своњх завдань рево-
люц≥¤, кр≥м сусп≥льно-пол≥тичноњ царини, повинна с¤гнути й у царину культури. “об-
то Ђбуржуазнеї мистецтво минулого належало зам≥нити новим пролетарським
мистецтвом. ўоправда, вони одразу додавали, що Ђдос¤гти м≥жнародноњ Їдност≥ про-
летарське мистецтво може лише йдучи нац≥ональними стежкамиї.
—проба створити пролетарську культуру в –ос≥њ привела до виникненн¤ л≥тератур-
ноњ орган≥зац≥њ Ђѕролеткультї, що спиралас¤ на дв≥ кор≥нн≥ засади: по-перше, про-
летарську культуру можна створити, в≥дкинувши традиц≥њ й зразки минулого; по-дру-
ге, у творенн≥ ц≥Їњ культури повинн≥ брати участь маси. ќтотожнений ≥з культурою
рос≥йського м≥ста, Ђѕролеткультї не мав великого впливу серед украњнц≥в. ќднак
його ≥дењ зробили сњвою справу в процес≥ виникненн¤ на ”крањн≥ так званих масових
л≥тературних орган≥зац≥й.
” 1922 р. в ’арков≥ п≥д кер≥вництвом —ерг≥¤ ѕилипенка з'¤вилас¤ перша з масо-
вих л≥тературних, орган≥зац≥й Ч Ђѕлугї. «а¤вивши, що дл¤ мас (а на ”крањн≥ це на-
самперед означало Ч ƒл¤ сел¤н) треба створювати таку л≥тературу, ¤коњ вони хо-
чуть, ц¤ орган≥зац≥¤ заснувала мережу письменницьких гуртк≥в, котра незаба-
ром охопила 200 письменник≥в ≥ тис¤ч≥ початк≥вц≥в. ќдин ≥з д≥¤ч≥в орган≥зац≥њ так ви-
словив њњ ставленн¤ до мистецтва: Ђ«авданн¤ нашого часу в царин≥ мистецтва пол¤гаЇ
в тому, щоб знизити мистецтво, зн¤ти його з п'Їдесталу на землю, зробити його по-
тр≥бним ≥ зрозум≥лим дл¤ вс≥хї. „ерез р≥к ¬асиль ≈ллан-Ѕлакитний орган≥зував л≥-
тературну групу Ђ√артї, що також прагнула працювати дл¤ створенн¤ пролетарськоњ
культури на ”крањн≥. ѕроте члени Ђ√артуї сторонилис¤ ≥дењ Ђмасовост≥ї, побоюючи-
с¤, що вона призведе до зниженн¤ мистецьких критер≥њв.
ѕор¤д ≥з цими марксистськими орган≥зац≥¤ми виникали також невелик≥ групи
≥деолог≥чно нейтральних, або Ђнепролетарськихї письменник≥в та художник≥в. —еред
символ≥ст≥в найвизначн≥шим був ѕавло “ичина. ‘утурист≥в очолював ћихайль —е-
менко. ћаксим –ильський та ћикола «еров були пров≥дними серед неокласик≥в. ”за-
гал≥ ц≥ письменники погоджувалис¤ з символ≥стом ёр≥Їм ћеженком у тому, що
Ђтворча особист≥сть може творити лише п≥дн¤вшись над масою, хоч ≥ збер≥гаючи, по-
при всю свою незалежн≥сть в≥д нењ, почутт¤ нац≥ональноњ тотожност≥ з неюї. ќск≥ль-
ки марксистськ≥ та немарксистськ≥ групи й орган≥зац≥њ друкували своњ ∆урнали, в
¤ких висловлювали власн≥ погл¤ди й критикували опонент≥в, то скр≥зь точилис¤
гостр≥ л≥тературн≥ дискус≥њ.
оли у 1925 р. помер Ѕлакитний, розпавс¤ й Ђ√артї. јле того ж року багато його
колишн≥х член≥в (серед них драматург ћикола ул≥ш, поети “ичина й Ѕажан,
прозањки ѕетро ѕанч, ёр≥й яновський та ≤ван —енченко) утворили ел≥тарну л≥те-
ратурну орган≥зац≥ю Ђ¬апл≥теї (Ђ¬≥льна академ≥¤ пролетарськоњ л≥тературиї) на чол≥
з ћиколою ’вильовим. —турбован≥ тим, що просв≥т¤нський характер Ђѕлугаї лише
поглиблюЇ украњнський пров≥нц≥ал≥зм, ’вильовий та його товариш≥ поставили перед
украњнським письменством вимогу дос¤гти л≥тературноњ та художньоњ довершеност≥.
¬они закликали до ор≥Їнтац≥њ на ™вропу й на традиц≥йн≥ джерела св≥товоњ культури,
до незалежност≥ украњнськоњ культури в≥д ћоскви. ≈нерг≥йн≥ виступи ’вильового, в
¤ких виголошувалис¤ ц≥ погл¤ди, спонукали до широкоњ л≥тературноњ дискус≥њ, ¤ка
точилас¤ з 1925 по 1927 р.
ѕротивниками Ђ¬апл≥теї були не лише ѕилипенко та ≥нш≥ прихильники Ђѕлугаї.
« критикою Ђбуржуазно-нац≥онал≥стичноњ ≥деолог≥њї виступило комун≥стичне кер≥в-
ництво ”крањни. Ќав≥ть —тал≥н указав на небезпеку погл¤д≥в ’вильового. ƒл¤ бо-
ротьби з поширенн¤м нац≥онал≥стичних ≥дей в л≥тератур≥ у 1927 р. було створено про-
рад¤нську орган≥зац≥ю ¬”—ѕѕ (¬сеукрањнська сп≥лка пролетарських письменник≥в)
≥ посилено контроль комун≥стичноњ парт≥њ за л≥тературною д≥¤льн≥стю.
” розпал цих под≥й з'¤вл¤ютьс¤ л≥тературн≥ твори високого гатунку. ¬ цей час
розцв≥тають два видатних поети доби Ч ѕавло “ичина й ћаксим –ильський. ќдразу
ж п≥сл¤ виходу в 1918 р. першоњ зб≥рки Ђ—он¤чн≥ кларнетиї “ичина здобув широке
визнанн¤. ѕродемонстрован≥ ним у таких наступних зб≥рках, ¤к Ђ«ам≥сть сонет≥в ≥
октавї (1920 р.) та Ђ¬≥тер з ”крањниї (1924 р.), мистецьке волод≥нн¤ словом, здат-
н≥сть .в≥дтворити ритмомелодику народноњ п≥сн≥, л≥ричн≥ описи природи не лишали
сумн≥ву в тому, що твори “ичини Ї справжньою в≥хою в розвитку украњнськоњ поез≥њ.
ћаксим –ильський, син видатного украњноф≥ла XIX ст., був у пор≥вн¤нн≥ з “ичино^о
вражаючим контрастом. …ого поез≥њ, що публ≥кувалис¤ у зб≥рках Ђѕ≥д ос≥нн≥ми зо-
р¤миї (1918 р.), Ђ—ин¤ далеч≥ньї (1922 р.), Ђ“ринадц¤та веснаї (1926 р.), були
стриманими, ф≥лософськими й глибоко вкор≥неними у класичн≥ традиц≥њ «аходу. —е-
ред багатьох ≥нших поет≥в того часу на особливу увагу заслуговують ћикола «е-
ров, ѕавло ‘илипович, ћихайло ƒрай-’мара, ™вген ѕлужник, ¬олодимир —осюра,
ћикола Ѕажан ≥ “одось ќсьмачка.
√оловними темами прозових твор≥в були насл≥дки революц≥њ та громад¤нськоњ
в≥йни в житт≥ людини й сусп≥льства. ” Ђ—ин≥х етюдахї (1923 р.), що пройн¤т≥ тон-
ким почутт¤м слова, симб≥озом романтичност≥ й грубого реал≥зму, ћикола ’вильо-
вий осп≥вуЇ революц≥ю, в той час ¤к в Ђќсен≥ї (1924 р.) ≥ Ђяї (1924 р.) в≥н в≥добра-
жаЇ њњ суперечност≥ й своЇ зростаюче почутт¤ розчаруванн¤ нею. ¬ таких творах, ¤к
Ђ¬ житахї (1926 р.), √ригор≥й осинка, що под≥бно до багатьох своњх колег був ви-
х≥дцем ≥з убогоњ сел¤нськоњ родини, майстерно змальовуЇ р≥шуч≥сть сел¤н у бороть-
б≥ з чужоземц¤ми. ” роман≥ Ђћ≥стої скептично-м≥стичний ¬алер'¤н ѕ≥дмогильний
описуЇ, ¤к украњнському сел¤нинов≥ вдаЇтьс¤ безб≥дно жити в чужому дл¤ нього м≥ст≥
завд¤ки тому, що в≥н в≥дмовл¤Їтьс¤ в≥д кращих сел¤нських ц≥нностей. ” своЇму твор≥
Ђ≤з записок холу¤ї (1927 р.) майстер сатири ≤ван —енченко висм≥юЇ безхребетних
лакиз, що њх породжував рад¤нський лад. ” роман≥ ёр≥¤ яновського Ђ„отири шабл≥ї
з його ¤скравими описами сел¤н-партизан проступаЇ дух запорозьких козак≥в. јле
непецрвершеним щодо попул¤рност≥ був ќстап ¬ишн¤, дотепн≥ гуморески ¤кого чи-
тали м≥льйони.
—еред драматург≥в найвидатн≥шою постаттю був ћикола ул≥ш. “ри його най-
славетн≥ш≥ п'ЇсиЧЂЌародний ћалах≥йї (1928 р.), Ђћина ћазайлої (1929 р.) ≥
Ђѕатетична сонатаї (1930 р.) Ч викликали сенсац≥ю своЇю модерн≥стською фор-
мою й траг≥ком≥чним трактуванн¤м новоњ рад¤нськоњ д≥йсност≥, рос≥йського шов≥н≥з-
му, Ђмалорос≥йськоњї ментальност≥, анахрон≥чного украњнського нац≥онал≥зму, духов-
ноњ незр≥лост≥ комун≥ст≥в-доктринер≥в. ѕерш≥ дв≥ п'Їси поставив у своЇму славет-
ному театр≥ ЂЅерез≥льї Ћесь урбас. ѕроте обурен≥ парт≥йн≥ чиновники заборонили
ставити Ђѕатетичну сонатуї на ”крањн≥, хоч њњ ≥з захопленн¤м зустр≥ли гл¤дач≥ Ћен≥н-
града й ћоскви. ” нов≥й тод≥ галуз≥ Ч к≥нематограф≥ Ч св≥товоњ слави зажив ќлек-
сандр ƒовженко. …ого ф≥льми Ђ«венигораї (1927 р.), Ђјрсеналї (1929 р.), Ђ«емл¤ї
(1930 р.) розпов≥дають про вплив, що його справили на ”крањну революц≥¤ та рад¤н-
ська влада.
Ћесь урбас
ќсв≥та й наука. ≈ксперимент ≥ новаторство поширилис¤ також ≥ в осв≥т≥. ѕоста-
вивши метою збудувати новий соц≥ально-економ≥чний устр≥й, рад¤нський ур¤д спри-
¤в створенню нових тип≥в шк≥л ≥ п≥дход≥в у викладанн≥, що прискорили б розрив ≥з
Ђбуржуазним минулимї. –ад¤нськ≥ педагоги обстоювали необх≥дн≥сть пов'¤зувати
осв≥ту з прищепленн¤м людин≥ комун≥стичних ц≥нностей та ≥деолог≥њ. “ому згодом у
шкодах було запроваджено програми, в ¤ких особливе значенн¤ надавалос¤ по-
Їднанню прац≥ й навчанн¤, колективному навчанню й техн≥чн≥й осв≥т≥. ¬одночас до
другор¤дних було в≥днесено класичн≥ та гуман≥тарн≥ дисципл≥ни й ц≥лком заборо-
нено вивченн¤ основ рел≥г≥њ. «добували попул¤рн≥сть теор≥њ знаменитого педагога
јнтона ћакаренка, що вважав оточенн¤ вагом≥шим у розвитку дитини, н≥ж спад-
ков≥сть.
’оча ц≥нн≥сть де¤ких ≥з цих експеримент≥в може бути поставлена п≥д сумн≥в, але
те, що ур¤дов≥ вдалос¤ зробити осв≥ту доступн≥шою, н≥ж будь-коли, було очевидним.
Ќавчанн¤ у загальн≥й семир≥чн≥й школ≥, а також у профес≥йно-техн≥чних ≥ середн≥х
учбових закладах було безплатним, причому до нього широко заохочували д≥тей се-
л¤н ≥ роб≥тник≥в. «авд¤ки цьому вже м≥ж 1923 ≥ 1925 рр. чисельн≥сть школ¤р≥в на ”к-
рањн≥ п≥дстрибнула з 1,4 млн до 2,1 млн. ¬≥дпов≥дно р≥вень письменност≥ у 1920-т≥ ро-
ки вир≥с ≥з 24 до 57 %. ѕроте ще лишалис¤ неписьменними м≥льйони дорослих ≥
понад 40 % д≥тей шк≥льного в≥ку.
ќлександр ƒовженко
¬еликих зм≥н зазнала також вища осв≥та. ”н≥верситети було реорган≥зовано в
численн≥ ≥нститути народноњ осв≥ти (≤Ќќ) медичного, ф≥зичного, техн≥чного, агро-
ном≥чного, педагог≥чного проф≥лю, ¤к≥ готували спец≥ал≥ст≥в дл¤ кер≥вництва роб≥тни-
чою силою. ’оч за навчанн¤ в б≥льшост≥ цих ≥нститут≥в треба було платити, д≥тей б≥д-
них роб≥тник≥в ≥ сел¤н, що становили б≥льш≥сть студент≥в ≥нститут≥в, в≥д оплати зв≥ль-
н¤ли. « «ќЧ40 тис. студент≥в, котр≥ навчалис¤ в ≥нститутах ”крањни наприк≥нц≥
1920-х рок≥в, близько 53 % складали украњнц≥, 20 % Ч рос≥¤ни ≥ 22 % Ч Їврењ.
”крањнц≥ переважно зосереджувалис¤ в галуз≥ агроном≥њ та педагог≥ки, рос≥¤ни Ч
в управл≥нн≥ й точних науках, а Їврењ Ч в медицин≥ й торг≥вл≥.
1920-т≥ роки стали пер≥одом в≥дродженн¤ науки й особливо украњнознавства,
¤кий за масштабами можна пор≥вн¤ти з л≥тературним ренесансом. як ми вже бачили,
украњнськ≥ нац≥ональн≥ ур¤ди, не звол≥каючи, засновували науков≥ установи, частково
з огл¤ду на важливу роль, ¤ку прот¤гом XIX ст. в≥д≥гравали у п≥днесенн≥ украњнськоњ
нац≥ональноњ св≥домост≥ гуман≥тарн≥ науки. ѕрагнучи продемонструвати свою про-
гресивн≥сть, б≥льшовики також спри¤ли розвитков≥ науки. ” 1919 р. вони не лише ко-
оптували створену в иЇв≥ ур¤дом —коропадського јкадем≥ю наук, а й нав≥ть оголо-
сили њњ своњм д≥тищем. ѕрот¤гом к≥лькох наступних рок≥в јкадем≥¤ з њњ ф≥л≥¤ми (за
вин¤тком ун≥верситет≥в) збагатилас¤ новими досл≥дницькими осередками. ¬чен≥ д≥-
стали в≥дносну свободу дл¤ проведенн¤ досл≥джень, публ≥кац≥њ своњх погл¤д≥в ≥ п≥д-
триманн¤ контакт≥в ≥з заруб≥жними колегами, ¤кщо њхн≥ ≥дењ не ¤вл¤ли в≥дкритоњ за-
грози рад¤нському ладов≥.
ћихайло √рушевський —ерг≥й ™фремов
Ќезважаючи на те, що б≥льш≥сть видатних учених ”крањни не належали до б≥ль-
шовик≥в, а де¤к≥ нав≥ть в≥дкрито п≥дтримували украњнський нац≥онал≥зм, рад¤нський
ур¤д не мав ≥ншого вибору, ¤к сформувати з них серцевину јкадем≥њ. « переходом
у середин≥ 1920-х рок≥в до пол≥тики украњн≥зац≥њ украњнськ≥ комун≥сти, що керували
м≥н≥стерством осв≥ти, зробили спробу переконати багатьох пров≥дних учених, ¤к≥ п≥д
час громад¤нськоњ в≥йни вињхали за кордон, повернутис¤ на батьк≥вщину. «авд¤ки
цьому в 1924 р. повернувс¤ до иЇва патр≥арх украњнськоњ науки (≥ пол≥тичний опо-
нент комун≥ст≥в) ћихайло √рушевський, ¤кий став новим членом јкадем≥њ та роз-
почав систематичне досл≥дженн¤ украњнськоњ ≥стор≥њ. “ак само зробили й багато ≥н-
ших учених, ¤к≥ проживали за кордоном чи -в «ах≥дн≥й ”крањн≥. “ому водночас ≥з
швидким зростанн¤м престижу јкадем≥њ вона лишалас¤ твердинею Ђбуржуазно-
нац≥онал≥стичнихї тенденц≥й.
ѕершим президентом јкадем≥њ став славетний вчений ¬олодимир ¬ернадський.
ќднак своњм розвитком јкадем≥¤ значною м≥рою завд¤чувала й невтомним зусил-
л¤м њњ в≥це-президента —ерг≥¤ ™фремова ≥ вченого секретар¤ јгатангела римсько-
го. ƒо 1924 р. в јкадем≥њ нал≥чувалос¤ 37 нових член≥в ≥ близько 400 член≥в-корес-
пондент≥в. ≥льк≥сть њњ публ≥кац≥й зросла з 32 у 1923 р. до 136 у 1929 р. ≤з трьох њњ
секц≥й Ч ≥сторико-ф≥лолог≥чноњ, ф≥зико-математичноњ та сусп≥льно-економ≥чноњ Ч
найдинам≥чн≥шою та найважлив≥шою була перша секц≥¤, в ¤к≥й пров≥дна роль нале-
жала √рушевському. ¬она складалас¤ з дес¤тк≥в кафедр, ком≥с≥й та ком≥тет≥в, що
займалис¤ систематичним вивченн¤м багатьох аспект≥в украњнськоњ ≥стор≥њ, л≥тера-
тури та мови. ÷¤ секц≥¤ видавала часопис Ђ”крањнаї, що був справжн≥м рупором
украњнознавчих студ≥й; кр≥м того, њњ члени друкували сер≥њ ≥нших пер≥одичних видань ≥
сотн≥ монограф≥й. ƒо видатних член≥в ц≥Їњ секц≥њ, кр≥м √рушевського, належали ≥с-
торики ƒмитро Ѕагал≥й, ћихайло —лабченко, ќлександр ќглоблин ≥ …осип √ермайзе,
л≥тературознавц≥ —ерг≥й ™фремов та ¬олодимир ѕеретц, етнограф јндр≥й Ћобода,
мистецтвознавець ќлекс≥й Ќовицький ≥ сходознавець јгатангел римський.
” сусп≥льно-економ≥чн≥й секц≥њ ц≥нну працю з ≥стор≥њ украњнського права написав
ћикола ¬асиленко; першим досл≥дником економ≥чноњ географ≥њ ”крањни став ост¤н-
тин ¬облий. ’оча спочатку ф≥зико-математична секц≥¤ не грала такоњ важливоњ рол≥,
¤ку стала виконувати згодом, у н≥й також працювала низка видатних учених ≥з св≥-
товими ≥менами. —еред них Ч математик ƒмитро √раве, ф≥зик ћикола рилов, х≥-
м≥ки Ћев ѕисаржевський та ¬олодимир ≥ст¤к≥вський. јкадем≥¤ була хоч ≥ великим,
проте не Їдиним осередком науки на ”крањн≥. ƒва њњ члени Ч ≥сторики Ѕагал≥й та
—лабченко Ч заснували досл≥дницьк≥ центри у ’арков≥ та ќдес≥. “ак≥ ж центри було
в≥дкрито й у менших м≥стах, зокрема ѕолтав≥, „ерн≥гов≥ та ƒн≥пропетровську.
Ќа противагу впливов≥ на сусп≥льн≥ й гуман≥тарн≥ науки багатьох немарксист-
ських учених у 1929 р. рад¤нський ур¤д заснував у ’арков≥ ≤нститут марксизму. …о-
го мета пол¤гала у п≥дготовц≥ фах≥вц≥в ≥з ф≥лософ≥њ, пол≥теконом≥њ та ≥стор≥њ, що мог-
ли б викладати св≥й предмет ≥з марксистськоњ точки зору та виступати ≥деолог≥чними
оборонц¤ми режиму. ѕров≥дною постаттю в ≤нститут≥ став галичанин ћатв≥й явор-
ський, ¤кий намагавс¤ по-марксистському витлумачити ≥стор≥ю ”крањни й створив
школу украњнських ≥сторик≥в-марксист≥в.