≤стор≥¤ ”крањни
«аст≥й та спроби реформ
ƒисидентський рух
ƒисидентський рух
” 60Ч70-х роках у –ад¤нському —оюз≥ виникло прим≥тне ¤вище, коли пол≥тику
ур¤ду стала в≥дкрито критикувати невелика, але дедал≥ б≥льша к≥льк≥сть людей,
¤ких звичайно називали дисидентами й ¤к≥ вимагали ширших громад¤нських, рел≥-
г≥йних ≥ нац≥ональних прав. як п≥сл¤ дес¤тил≥ть терору, в атмосфер≥ жорсткого
контролю й при вс≥х на¤вних засобах ≥деолог≥чноњ обробки м≥г зародитис¤ цей г≥дний
подиву виклик режимов≥? ƒисидентство великою м≥рою виросло з дестал≥н≥зац≥њ, з
послабленн¤ Ђпарал≥чу страхуї, що њх розпочав ’рущов. …ого обмежен≥ викритт¤
страх≥тливих злочин≥в стал≥нськоњ доби викликали розчаруванн¤ та скептицизм в≥д-
носно й ≥нших стор≥н режиму. “ому спроба ЅрежнЇва обмежити л≥берал≥зац≥ю ви-
кликала протести й опозиц≥ю, особливо серед ≥нтел≥генц≥њ.
ƒисидентський рух плинув у —–—– трьома потоками, що часто зливалис¤. «ав-
д¤ки легшому доступу до зах≥дних журнал≥ст≥в найб≥льш в≥домим був московський
правозахисний, або демократичний, рух, що переважно складавс¤ з представник≥в
рос≥йськоњ ≥нтел≥генц≥њ, серед пров≥дник≥в ¤коњ були так≥ св≥точ≥, ¤к письменник ќлек-
сандр —олжен≥цин та ф≥зик-¤дерник јндр≥й —ахаров. ≤ншою формою Ђантигромад-
ськоњ повед≥нкиї був рел≥г≥йний актив≥зм. Ќа ”крањн≥, ¤к ≥ в ≥нших нерос≥йських рес-
публ≥ках, дисидентство викристал≥зовувалос¤ у змаганн¤х за нац≥ональн≥ й грома-
д¤нськ≥ права, а також за рел≥г≥йну свободу.
—початку осередок украњнських дисидент≥в складали Ђшестидес¤тникиї Ч нове
пл≥дне покол≥нн¤ письменник≥в, що здобувало соб≥ визнанн¤. ƒо нього належали
Ћ≥на остенко, ¬асиль —имоненко, ≤ван ƒрач, ≤ван —в≥тличний, ™вген —верстюк,
ћикола ¬≥нграновський, јлла √орська та ≤ван ƒзюба. ѕ≥зн≥ше до них приЇдналис¤
¬асиль —тус, ћихайло ќсадчий, ≤гор та ≤рина алинц≥, ≤ван √ель та брати √орин≥.
¬ражаючою рисою ц≥Їњ групи було те, що њњ члени ¤вл¤ли собою зразковий продукт
рад¤нськоњ системи осв≥ти й швидко робили соб≥ багатооб≥ц¤ючу кар'Їру. ƒе¤к≥ бу-
ли переконаними комун≥стами. ’оча дисиденти д≥¤ли переважно в иЇв≥ та Ћьвов≥,
вони походили з р≥зних частин ”крањни. Ѕ≥льш≥сть складали сх≥дн≥ украњнц≥, проте
багато з них мали т≥ чи ≥нш≥ зв'¤зки ≥з «ах≥дною ”крањною, де свого часу навчалис¤ чи
працювали. ≤нша варта уваги риса пол¤гала в тому, що чимало ≥нтел≥гент≥в були в сво-
њх с≥м'¤х першими, хто залишив село й приЇднавс¤ до лав м≥ськоњ ≥нтел≥генц≥њ. «в≥дси
й той нањвний ≥деал≥зм та складна аргументац≥¤, часто притаманн≥ њхн≥м за¤вам. «а-
галом вони становили дуже аморфний ≥ неорган≥зований конгломерат людей. Ќа
”крањн≥ нал≥чувалос¤ не б≥льше тис¤ч≥ активних дисидент≥в. ѕроте њх п≥дтримувало
й сп≥вчувало њм, напевне, багато тис¤ч.
ѕроти чого ж виступали украњнськ≥ дисиденти ≥ ¤ких ц≥лей прагнули дос¤гти?
як ≥ в кожн≥й груп≥ ≥нтелектуал≥в, тут ≥снувала велика р≥зноман≥тн≥сть ≥ в≥дм≥нн≥сть у
погл¤дах. ≤ван ƒзюба, л≥тературний критик ≥ один з найвидатн≥ших дисидент≥в, одна-
ково прагнув здобути ¤к громад¤нськ≥ свободи, так ≥ нац≥ональн≥ права. ¬≥н ч≥тко ви-
словив свою мету: Ђя пропоную... одну-Їдину р≥ч: свободу Ч свободу чесного публ≥ч-
ного обговоренн¤ нац≥онального питанн¤, свободу нац≥онального вибору, свободу
нац≥онального самоп≥знанн¤ ≥ саморозвитку. јле спочатку ≥ насамперед маЇ бути сво-
бода на дискус≥ю ≥ незгодуї. Ќац≥онал-комун≥ста ƒзюбу непокоњла велика розб≥ж-
н≥сть м≥ж рад¤нською теор≥Їю та д≥йсн≥стю, особливо в галуз≥ нац≥ональних прав, то-
му в≥н закликав власт≥ усунути њњ дл¤ блага ¤к рад¤нськоњ системи, так ≥ украњн-
ського народу. Ќа в≥дм≥ну в≥д нього ≥сторик ¬алентин ћороз продовжував ≥нтелекту-
альн≥ традиц≥њ украњнського ≥нтегрального нац≥онал≥зму, в≥дкрито виражаючи свою
в≥дразу до рад¤нськоњ системи та над≥ю на њњ крах. ѕроте взагал≥ украњнськ≥ диси-
денти закликали до проведенн¤ в —–—– реформ, а не до революц≥њ чи в≥докремленн¤,
й виступали проти нац≥ональних репрес≥й на ”крањн≥ та за громад¤нськ≥ права в
—–—–.
—еред зах≥дних анал≥тик≥в украњнського дисидентського руху ≥снуЇ розб≥жн≥сть
щодо умов, котр≥ спонукали людей до в≥дкритого протесту. ќлександр ћотиль до-
водить, що до зародженн¤ дисидентства на ”крањн≥, ¤к ≥ в –ад¤нському —оюз≥ вза-
гал≥, спричинивс¤ насамперед пол≥тичний курс рад¤нського кер≥вництва, особливо
хрущовська Ђв≥длигаї й намаганн¤ ЅрежнЇва покласти њй край. ¬≥дверто проукрањн-
ська л≥н≥¤ Ўелеста, поза вс¤ким сумн≥вом, давала украњнськ≥й ≥нтел≥генц≥њ додаткову
спонуку висловлювати невдоволенн¤ ћосквою. ¬севолод ≤сањв та Ѕогдан равченко
п≥дкреслюють, що дисидентство було т≥сно пов'¤зане насамперед ≥з соц≥ально-
економ≥чною напружен≥стю. « огл¤ду на орган≥зований ћосквою величезний наплив
на ”крањну рос≥¤н вони вважають, що конкуренц≥¤ за виг≥дну роботу м≥ж прив≥ле-
йованими рос≥йськими прибульц¤ми та амб≥ц≥озними украњнц¤ми часто схил¤ла ос-
танн≥х до п≥дтримки вимог дисидент≥в надати ”крањн≥ б≥льшоњ самост≥йност≥. “ак чи
≥накше, в даному контекст≥ дисидентство було найнов≥шим про¤вом в≥кового проти-
сто¤нн¤ м≥ж украњнською ≥нтел≥генц≥Їю та бюрократ≥Їю рос≥йськоњ ≥мпер≥њ.
ѕро¤ви дисидентства. ѕерш≥ про¤ви цього руху мали м≥сце наприк≥нц≥ 50-хЧ
на початку 60-х рок≥в, коли на «ах≥дн≥й ”крањн≥ було орган≥зовано к≥лька не-
великих таЇмних груп. ¬ид≥л¤лас¤ серед них так звана Ђ√рупа юрист≥вї на чол≥ з
адвокатом Ћевком Ћук'¤ненком. ¬она закликала до зд≥йсненн¤ законного права
”крањни на вих≥д ≥з –ад¤нського —оюзу. ѕ≥сл¤ ви¤вленн¤ цих груп њхн≥х учасник≥в
на закритих процесах було засуджено до тривалих терм≥н≥в ув'¤зненн¤.
јле ≥нерц≥¤ дестал≥н≥зац≥њ продовжувала розбурхувати неспок≥й серед ≥нтел≥ген-
ц≥њ. ѕроведена у 1963 р. в ињвському ун≥верситет≥ оф≥ц≥йна конференц≥¤ з питань
культури та мови, участь у ¤к≥й вз¤ли б≥льше тис¤ч≥ чолов≥к, перетворилас¤ на в≥д-
криту демонстрац≥ю проти русиф≥кац≥њ. ѕриблизно в цей час студенти та ≥нтел≥ген-
ц≥¤ стали пост≥йно сходитис¤ до пам'¤тника “арасов≥ Ўевченку в иЇв≥ не т≥льки
дл¤ публ≥чних читань твор≥в поета, а й також дл¤ того, щоб критикувати культурну
пол≥тику режиму. ѕ≥дозр≥ла пожежа 1964 р., що знищила фонд украњнських рукопи-
с≥в б≥бл≥отеки јкадем≥њ наук ”крањни, викликала бурю протест≥в пров≥дних д≥¤ч≥в
л≥тератури. ѕобоюючис¤, щоб под≥њ не вийшли з-п≥д контролю, ремль вир≥шив
ударити по дисидентському рухов≥ в усьому –ад¤нському —оюз≥. Ќасл≥дком ц≥Їњ
пол≥тики на ”крањн≥ став арешт наприк≥нц≥ 1965 р. близько двох дес¤тк≥в тих, хто
протестував особливо голосно. ўоб зал¤кати ≥нших, власт≥ вир≥шили судити диси-
дент≥в в≥дкритим судом. ѕроте ц¤ тактика бумерангом ударила по них самих, викли-
кавши ще сильн≥ш≥ протести й опозиц≥ю.
ѕобувавши на цих процесах у Ћьвов≥, молодий журнал≥ст ≥ в≥дданий комун≥ст ¬¤-
чеслав „орнов≥л написав Ђ«аписки „орноволаї Ч зб≥рку документ≥в, що викривали
свав≥льн≥, протизаконн≥ й цин≥чн≥ ман≥пул¤ц≥њ властей правосудд¤м. ” палк≥й про-
мов≥ перед великою аудитор≥Їю в иЇв≥ засудив арешти ≤ван ƒзюба. ¬≥н також подав
Ўелесту й ўербицькому свою працю Ђ≤нтернац≥онал≥зм чи русиф≥кац≥¤?ї Ч тонкий,
ерудований ≥ безжальний анал≥з теор≥њ й механ≥ки русиф≥кац≥њ на ”крањн≥. ѕ≥сл¤ сво-
го арешту в 1970 р. за антирад¤нську аг≥тац≥ю та пропаганду ¬алентин ћороз напи-
сав Ђ–епортаж ≥з запов≥дника ≥м. Ѕер≥њї, емоц≥йна й викривальна сила ¤кого спр¤-
мована проти свавол≥ рад¤нського оф≥ц≥озу та руйнуванн¤ ним окремого ≥нди-
в≥да й ц≥лих народ≥в. ўоб не дати власт¤м ≥золювати дисидент≥в одного в≥д одного
й в≥д сусп≥льства, щоб ≥нформувати св≥т про подробиц≥ пересл≥дувань в —–—–, у
1970 р. украњнськ≥ дисиденти почали таЇмно поширювати часопис Ђ”крањнський в≥с-
никї. ’оч ƒЅ й зм≥г обмежити розповсюдженн¤ цих матер≥ал≥в на ”крањн≥, йому
не п≥д силу було запоб≥гти њх проникненню на «ах≥д. “ам за допомогою украњнських
ем≥грант≥в вони публ≥кувалис¤ й пропагувалис¤, що викликало у рад¤нських влас-
тей зам≥шанн¤ й перел¤к.
ѕ≥сл¤ пад≥нн¤ у 1972 р. Ўелеста ўербицький, спираючись на шефа ƒЅ ‘е-
дорчука ≥ парт≥йного ≥деолога ћаланчука, розпочав масивний погром опозиц≥йноњ
≥нтел≥генц≥њ, що призв≥в до арешту сотень людей ≥ набагато сувор≥ших вирок≥в, н≥ж
у 1965Ч1966 р. ¬≥двертих дисидент≥в, а також сп≥вроб≥тник≥в досл≥дних ≥нститут≥в,
редакц≥йних колег≥й, ун≥верситет≥в, ¤ких п≥дозрювали в Ђнеблагонад≥йнихї погл¤-
дах, виган¤ли з роботи. ÷¤ хвил¤ пересл≥дувань, що нагадувала стал≥нськ≥ дн≥, трав-
мувала ц≥ле покол≥нн¤ украњнськоњ ≥нтел≥генц≥њ й змусила багатьох, серед них ≥ ƒзюбу,
пока¤тис¤ й в≥д≥йти в≥д дисидентськоњ д≥¤льност≥.
”крањнська √ельс≥нкська група. ѕор≥д≥л≥ чисельно, але й дал≥ сповнен≥ р≥шучост≥.
дисиденти у 1975 р. д≥стали новий ≥мпульс, коли —–—– п≥дписав ’ельс≥нкську уго-
ду й оф≥ц≥йно погодивс¤ шанувати громад¤нськ≥ права своњх п≥дданих. ѕов≥ривши
ремлев≥ на слово, дисиденти орган≥зували в≥дкрит≥ й, на њхню думку, юридичне санк-
ц≥онован≥ групи, завданн¤ ¤ких пол¤гало в тому, щоб нагл¤дати за дотриманн¤м
громад¤нських прав з боку ремл¤. ѕерший ’ельс≥нкський ком≥тет було засновано
в ћоскв≥ у травн≥ 1976 р. Ќезабаром, у листопад≥ 1976 р., в иЇв≥ з'¤вилас¤ ”к-
рањнська √ельс≥нкська група. јналог≥чн≥ групи сформувались у Ћитв≥, √руз≥њ та ¬≥р-
мен≥њ.
ќчолив ”крањнську √ельс≥нкську групу письменник ћикола –уденко Ч по-
л≥тичний ком≥сар у роки другоњ св≥товоњ в≥йни та колишн≥й парт≥йний чиновник у пись-
менницьк≥й орган≥зац≥њ. …ого близьким товаришем був генерал –ад¤нськоњ арм≥њ
ѕетро √ригоренко Ч кавалер багатьох ур¤дових в≥дзнак, ¤кого в≥дправили у в≥д-
ставку. ÷¤ група нал≥чувала 37 учасник≥в, найр≥зноман≥тн≥ших за походженн¤м. “ут
були дисиденти, що вже в≥дбули терм≥ни ув'¤зненн¤, так≥ ¤к Ќ≥на —троката, ¬асиль
—тус, Ћевко Ћук'¤ненко, ≤ван андиба, Ќад≥¤ —в≥тлична та ¬¤чеслав „орнов≥л,
так≥ колишн≥ нац≥онал≥сти (що вижили п≥сл¤ дес¤тил≥ть, проведених у стал≥нських
концтаборах), ¤к —в¤тослав араванський, ќксана ѕопович, ќксана ћешко, ≤рина
—еник, ѕетро —≥чко, ƒанило Ўумук та ёр≥й Ўухевич (син командувача ”ѕј –о-
мана Ўухевича), й так≥ рел≥г≥йн≥ актив≥сти, ¤к православний св¤щеник ¬асиль –о-
манюк.
”крањнську √ельс≥нкську групу в≥др≥зн¤ли в≥д попередн≥х дисидент≥в дв≥ важ-
лив≥ риси. ѕерша пол¤гала в тому, що група ¤вл¤ла собою в≥дкриту громадську ор-
ган≥зац≥ю, ¤ка хоч ≥ не була прорежимною, проте вважала, що маЇ законне право на
≥снуванн¤. “ак≥ погл¤ди були дл¤ —х≥дноњ ”крањни чимось нечуваним ще з часу вста-
новленн¤ рад¤нськоњ влади. ≤ншою безпрецедентною рисою були контакти з анало-
г≥чними групами по всьому —–—– з метою Ђ≥нтернац≥онал≥зуватиї захист громад¤н-
ських ≥ нац≥ональних прав.
” програмних за¤вах групи ¤вно проступало й нове мисленн¤. ¬они наголо-
шували на застосуванн≥ легальних метод≥в, убачаючи вир≥шенн¤ сусп≥льних проблем
у дотриманн≥ закон≥в узагал≥ й поважанн≥ прав особи зокрема. “ому члени групи
часто називали свою д≥¤льн≥сть правозахисним рухом. як зауважував ≤ван Ћис¤к-
–удницький, пропов≥дуванн¤ законност≥ й справжньоњ демократ≥њ зам≥сть певноњ
≥деолог≥њ, наприклад, нац≥онал≥зму чи марксизму, ¤кими доти захоплювалас¤ укра-
њнська ≥нтел≥генц≥¤, стало важливим поворотним пунктом в ≥стор≥њ украњнськоњ по-
л≥тичноњ думки.
’оч де¤к≥ члени ”крањнськоњ √ельс≥нкськоњ групи лишалис¤ ¤коюсь м≥рою на
позиц≥¤х марксизму чи нац≥онал≥зму, погл¤ди њњ б≥льшост≥ найч≥тк≥ше передаЇ
такий уривок ≥з спогад≥в ƒанила Ўумука, що в минулому був водночас комун≥стом ≥
нац≥онал≥стом ≥ пров≥в близько 40 рок≥в у польських, нацистських ≥ рад¤нських тюр-
мах: ЂЋише демократ≥¤ здатна вр¤тувати людство в≥д небезпеки тиран≥њ ¤к л≥вого, так
≥ правого гатунку. Ћише необмежене, гарантоване законом право ус≥х громад¤н ви-
словлювати, пропагувати й захищати своњ ≥дењ спроможне дати люд¤м можлив≥сть
контролювати ≥ скеровувати пол≥тику ур¤ду. Ѕез цього права не може бути й мови
про демократ≥ю ≥ демократичн≥ вибори до парламенту. “ам, де немаЇ легальноњ опо-
зиц≥њ, що користуЇтьс¤ р≥вними правами в парламент≥ й серед народу, немаЇ демокра-
т≥њ... я д≥йшов цих висновк≥в п≥сл¤ багатьох рок≥в роздум≥в, узагальнень та анал≥зу, ≥
вони привели мене до критичного ставленн¤ ¤к до комун≥ст≥в, так ≥ до нац≥онал≥ст≥в
донцовського типуї.
–≥зким контрастом до ксенофоб≥њ, притаманноњ нац≥онал≥змов≥ оун≥вського га-
тунку, було те, що палкий патр≥отизм украњнських дисидент≥в не передбачав воро-
жост≥ до ≥нших народ≥в, нав≥ть до рос≥¤н. ” 1980 р. в одн≥й ≥з њхн≥х за¤в говорилос¤:
Ђћи розум≥Їмо, що значить жити п≥д колон≥альним гн≥том, ≥ тому за¤вл¤Їмо, що
народов≥, ¤кий живе в наш≥й крањн≥, буде забезпечено найширш≥ пол≥тичн≥, еконо-
м≥чн≥ ≥ соц≥альн≥ права. Ѕудуть безумовно гарантован≥ вс≥ права нац≥ональних мен-
шостей ≥ р≥зноман≥тних рел≥г≥йних асоц≥ац≥йї. ¬иход¤чи з≥ своњх легал≥стських по-
гл¤д≥в, члени ”крањнськоњ √ельс≥нкськоњ групи вважали, що найкращим шл¤хом до
незалежност≥ ”крањни Ї застосуванн¤ гарантованого в рад¤нськ≥й конституц≥њ права
на вих≥д з —–—–. Ќа њхню думку, найефективн≥ший спос≥б Ђдеколон≥зац≥њї –ад¤н-
ського —оюзу пол¤гав у тому, щоб дозволити його народам провести справд≥ в≥льн≥
вибори.
јле н≥ пом≥ркован≥сть √ельс≥нкськоњ групи, н≥ вимоги «аходу дотримуватис¤
зобов'¤зань, що њх на себе вз¤в —–—– за ’ельс≥нкськими угодами, не перешкодили
рад¤нським власт¤м знову влаштувати дисидентам погром. ƒо .1980 р. приблизно
три чверт≥ член≥в ”крањнськоњ √ельс≥нкськоњ групи отримали терм≥ни ув'¤зненн¤ в≥д
10 до 15 рок≥в. –ешту було вислано з ”крањни. ƒе¤ким, аби заспокоњти св≥тову гро-
мадську думку, дозволили ем≥грувати.
–ел≥г≥йне дисидентство. ќкремий р≥зновид дисидентства на ”крањн≥ базувавс¤ д ^
на рел≥г≥њ. “еоретично рад¤нська конституц≥¤ гарантуЇ свободу в≥ровизнанн¤. јле ре
жим удававс¤ до ц≥лого р¤ду заход≥в дл¤ боротьби з рел≥г≥йними в≥руванн¤ми та
практикою. ¬они включали обмеженн¤ рел≥г≥йних публ≥кац≥й, заборону навчати д≥тей
рел≥г≥њ, проведенн¤ серед них атењстичноњ аг≥тац≥њ, засиланн¤ агент≥в у середовище
св¤щеннослужител≥в ≥ церковноњ ≥Їрарх≥њ, закритт¤ культових споруд, застосуванн¤
до тих, хто стоњть за в≥ру, громадських та економ≥чних санкц≥й, обмеженн¤ можли-
вост≥ здобути осв≥ту. ѕроте духовна безпл≥дн≥сть рад¤нськоњ ≥деолог≥њ, з одного боку,
та обуренн¤ жорстокою пол≥тикою режиму, з ≥ншого, зумовили в≥дновленн¤ пот¤гу
до рел≥г≥њ, особливо на сел≥. –азом ≥з цим зростала войовнич≥сть в≥руючих,
—кажене пересл≥дуванн¤ ”крањнськоњ греко-католицькоњ церкви (Ђцеркви у ка-
такомбахї) не змогло ц≥лком знищити њњ. ¬ останн≥ дес¤тил≥тт¤ таЇмн≥ в≥дправи дл¤
в≥руючих проводили на «ах≥дн≥й ”крањн≥ 300Ч350 греко-католицьких св¤щеник≥в
на чол≥ з к≥лькома Їпископами. ≤снували нав≥ть п≥дп≥льн≥ монастир≥ й таЇмн≥ друкар-
н≥. ” 1982 р. …осип “ерел¤ орган≥зував ом≥тет захисту ”крањнськоњ католицькоњ
церкви, що ставив соб≥ за мету домогтис¤ њњ легал≥зац≥њ. ’оч у в≥дпов≥дь на це режим
став заарештовувати њњ актив≥ст≥в, серед украњнц≥в √аличини та «акарпатт¤ в≥ддан≥сть
своњй давн≥й церкв≥ не втрачала сили.
ѕравославна церква на ”крањн≥, що оф≥ц≥йно називалас¤ –ос≥йською православ-
ною церквою, перебувала у виг≥дн≥шому становищ≥, оск≥льки њњ визнавав рад¤нський
ур¤д. јле ц≥ною цього було сп≥вроб≥тництво з режимом, що доходило до плазуванн¤
перед ним. як насл≥док, у православн≥й церкв≥, й особливо серед њњ ≥Їрарх≥њ, пошири-
лис¤ корупц≥¤, лицем≥рство ≥ тенденц≥¤ задовольн¤ти державн≥ ≥нтереси за рахунок
рел≥г≥йних потреб. ÷е призвело до того, що к≥лька член≥в нижчого духовенства, зок-
рема жорстоко пересл≥дуваний ¬асиль –оманюк, виступили з осудом ¤к власних
зверхник≥в, так ≥ держави.
„и не найб≥льш войовничими ≥ динам≥чними в≥ровизнанн¤ми на ”крањн≥ в 60Ч
70-х роках були баптистська та ≥нш≥ протестантськ≥ секти Ч п'¤тидес¤тники, ад-
вентисти, св≥дки ≤Їгови. ¬они в≥дправл¤ли своњ рел≥г≥йн≥ потреби в автономних кон-
грегац≥¤х, навчали д≥тей, ¤к цього вимагаЇ њхн¤ в≥ра, нер≥дко в≥дмовл¤лис¤ реЇстру-
ватис¤ в органах влади, що ускладнювало власт¤м контроль над ними. њхн≥ фунда-
ментал≥стськ≥ погл¤ди, орган≥зац≥¤, що спираЇтьс¤ на простих в≥руючих, палка в≥д-
дан≥сть в≥р≥ приваблювали до них численних новонавернених, особливо на —х≥дн≥й
”крањн≥. ¬ ц≥ роки вони складали непропорц≥йно велику частку Ђв'¤зн≥в сов≥ст≥ї в
—–—–. ƒо свого вињзду в —получен≥ Ўтати першим пров≥дником баптист≥в був пастор
√еорг≥й ¬≥нс.
ѕридушенн¤ дисидентства. Ќезважаючи на всю в≥двагу, натхненн≥сть та ≥деал≥зм
дисидент≥в ≥ на од≥озну повед≥нку њхн≥х гонител≥в, цей рух не набув широкоњ
п≥дтримки на ”крањн≥. ќдн≥Їю з причин цього стало те, що, кр≥м засудженн¤ ре-
жиму й вимог дотримуватис¤ закон≥в, дисиденти не сформулювали виразноњ пол≥тич-
ноњ програми. ѕитанн¤, ¤к≥ вони порушували, не були проблемами щоденного житт¤,
що хвилюють б≥льш≥сть населенн¤: роб≥тник≥в ≥ колгоспник≥в. “ому дисиденти мали
вузьку соц≥альну базу, що складалас¤ майже виключно з ≥нтел≥генц≥њ.
јле вир≥шальною причиною невдач≥ дисидентського руху була природа системи,
що протисто¤ла йому. Ќа дисидент≥в ополчилис¤ вс≥ потужн≥ сили рад¤нськоњ систе-
ми й особливо всемогутн≥й ƒЅ. ¬олод≥ючи монопол≥Їю на засоби комун≥кац≥њ, ре-
жим вс≥л¤ко перешкоджав поширенню ≥нформац≥њ про дисидент≥в серед громад-
ськост≥. оли ж ¤кась ≥нформац≥¤ все ж з'¤вл¤лас¤, то вона звичайно була спотво-
реною й змальовувала дисидент≥в у негативному св≥тл≥. ћаючи в своЇму розпор¤д-
женн≥ сотн≥ тис¤ч оф≥цер≥в, агент≥в у цив≥льному, донощик≥в, ƒЅ, здавалос¤, №ув
усюдисущим ≥ всезнаючим у своЇму прагненн≥ не допустити поза нагл¤дом ур¤ду
будь-¤коњ громадськоњ д≥¤льност≥. јле на в≥дм≥ну в≥д стал≥нських час≥в таЇмна по-
л≥ц≥¤ вже не ви¤вл¤ла такого фанатизму й не знищувала д≥йсних ≥ потенц≥йних су-
противник≥в. “епер вона намагалас¤ ≥золювати дисидент≥в в≥д сусп≥льства й, засто-
совуючи до них методи дедал≥ б≥льшого тиску, змусити њх пока¤тис¤ аоо замовкнути.
“им, хто критикував режим, в≥дмовл¤ли в робочих м≥сц¤х, у можливост≥ здобутт¤
осв≥ти њхн≥м д≥т¤м й нав≥ть у даху над головою. Ќайуперт≥ших засуджували до три-
валих терм≥н≥в ув'¤зненн¤ або запроторювали до псих≥атричних л≥карень, де њм да-
вали препарати, що руйнують людську особист≥сть. «нищуючи к≥лькох, ƒЅ усп≥ш-
но вдавалос¤ зал¤кати багатьох.
” своњй д≥¤льност≥ на ”крањн≥ таЇмна пол≥ц≥¤ була не такою обмеженою, ¤к у
ћоскв≥. ≤зольован≥ в≥д столичних зах≥дних журнал≥ст≥в, украњнськ≥ дисиденти не ма-
ли захисту так званоњ Ђпарасол≥ гласност≥ї, ¤к њхн≥ видатн≥ рос≥йськ≥ та Їврейськ≥
колеги. “а й проблема нац≥ональних прав украњнц≥в не викликала на «аход≥ вели-
кого ≥нтересу. “им часом, побоюючись украњнського нац≥онал≥зму, режим проводив
на ”крањн≥ особливо жорсток≥ репрес≥њ. ќсь чому кињвський ƒЅ мав репутац≥ю най-
брутальн≥шого в —–—–, ось зв≥дки непропорц≥йно велике число саме украњнських
Ђв'¤зн≥в сов≥ст≥ї.