Історія України
Суспільство й культура Київської Русі
Суспільна організація
Суспільна організація
Маючи, за різними підрахунками, від 3 до 12 млн населення й величезну тери-
торію, що обіймала близько 800 тис. кв. км (майже половина її — в межах сучасної
України), Київська Русь була найбільшою політичною формацією середньовічної
Європи. До того ж ця формація швидко розвивалася. Попри поступове зростання від-
мінностей між простим людом і новосформованою племінною знаттю землероб-
ське суспільство східних слов'ян ЇХ ст. залишалося порівняно однорідним в етнічно-
му та соціальному відношенні, але внаслідок швидкої розбудови Києва до слов'ян-
ського середовища потрапляють варязькі воїни-купці, фінські мисливці, тюркські
найманці, грецькі ремісники, вірменські та єврейські торгівці. З піднесенням міст
стали процвітати купці та ремісники. Нарешті, прийняття християнства спричини-
лося до появи нового класу — духовенства. Словом, населення Київської Русі ста-
ло більш космополітичним за культурною орієнтацією, етнічно строкатим і дедалі
глибше розшарованим соціальне.
Найвище місце в суспільній ієрархії, що народжувалася, посідали численні чле-
ни різних відгалужень династії Рюриковичів. Княжі воїни, старші й молодші дружин-
ники і місцева знать утворювали клас бояр, яких ще називали мужами. З часом
знать скандінавського походження слов'янізувалася; це відбилося у перетворенні
таких суто скандінавських імен, як Хелгі, Хелга, Інгвар та Вальдемар на відповідні
слов'янські еквіваленти — Олег, Ольга, Ігор та Володимир. Постійні напади кочо-
виків на торгові шляхи, а також економічний занепад Константинополя у XII ст.
призвели до обмеження можливостей займатися торгівлею, внаслідок чого колиш-
ні воїни-купці поступово перетворилися на великих землевласників. Знайти собі
землю не становило труднощів, оскільки князі мали в достатку незайманих угідь
і роздавали їх дружині. На відміну від Західної Європи, де феодальне землеволо-
діння узалежнювалося службою своєму сюзерену, на Русі бояри користувалися пра-
вом спадкового володіння маєтками (вотчинами), зберігаючи його навіть з перехо-
дом від одного князя до іншого. Багато бояр проживали у містах, здаючи свою зем-
лю селянам, за що брали частину їхньої продукції та продавали її на ринку. Власне,
орієнтованість на місто, заінтересованість у комерції та рухливість відрізняли
бояр Київської Русі від західноєвропейських феодалів.
На щабель нижче від бояр стояла міська знать, або, як її ще називали,— люди,
що часто вважались «середнім класом» Києва. Найвизначніші його представники
були великими купцями, що займалися міжнародною торгівлею, вступали в родинні
зв'язки з боярами й домінували у міській політиці. Порівняно з бюргерами Західної
Європи тих часів міська знать Київської Русі була далеко могутнішою й численнішою,
навіть після того, коли занепад торгівлі у XII ст. призвів до часткового зменшення
її ролі. До менш впливових і бідніших городян, яких ще називали «молодшими людь-
ми», належали дрібні торгівці, крамарі, високомайстерні ремісники, зокрема зброя-
рі, каменярі, гончарі, ювеліри, що гуртувалися в ремісничі корпорації (цехи). Най-
нижчу сходинку соціальної драбини міста займала «чернь» — ті, хто нічого не мали
й наймалися на «чорну роботу».
Величезну більшість населення становили селяни, або смерди. Про селян відомо
небагато, оскільки історичні джерела зосереджували увагу на вищих класах. За-
гальновизнаним є факт, що протягом усієї Київської доби більшість селян були
відносно незалежними. Проте у XII—XIII ст. із початком лихоліття з'являються
ознаки зростаючого закабалення селянства феодалами, що набувало різних форм.
Вільний селянин мав право звертатися до суду, переїжджати з місця на місце, пере-
давати землю у спадщину синам (якщо ж він мав тільки дочок, то князь мав право
претендувати на його землю). Основним обов'язком смердів була сплата данини
та відбування військової повинності (як правило, допоміжного характеру) під час
війни. Про безправне становище селян у суспільстві свідчив передбачений «Руською
правдою» штраф за вбивство смерда: кровні гроші у цих випадках становили 5 гри-
вень. Для порівняння: за вбивство купця чи молодшого дружинника компенсація
родині становила 40, а за вбивство старшого дружинника князя — 80 гривень.
Коли селянин чи представник іншої соціальної верстви потрапляв у кабалу
(а це при лихварських процентах від 25 до 50 траплялося нерідко), або коли просто
брав гроші у позичку, він міг укласти угоду з кредитором, за якою зобов'язувався
за отримані гроші відпрацювати певний час. Ці закабалені або напіввільні робіт-
ники називалися закупами. На самому низу суспільної піраміди перебували раби,
або холопи. Оскільки головним товаром в обміні між Києвом і Константинополем
виступали раби, неважко зрозуміти, що рабство на Русі було явищем звичайним,
особливо до прийняття християнства. Серед рабів, багато з яких працювали у княжих
маєтках, були військовополонені, невільничі діти, закупи, що намагалися втекти від
виконання повинності, та інші невдахи. Проте вони могли самі викупити себе на сво-
боду або бути звільненими у винагороду за вірну службу своєму панові.
Окрему значну за розмірами соціальну групу становили служителі церкви.
Виключно церкві підлягали парафіяльні священики, диякони з сім'ями, ченці та чер-
ниці. Крім того, під захистом церкви перебували ізгої. Так спочатку називали кня-
зів, що втратили свою вотчину (часом їх також.називали князями-ізгоями), а піз-
ніше й усіх, хто не вписувався в рамки даної соціальної верстви. До них належали
недавно звільнені раби (церква заохочувала до звільнення рабів, вважаючи це за
богоугодний вчинок), збанкрутілі купці, сини священиків, яких через неписьмен-
ність не допускали до сану.
Історики довгий час міркували над тим, щоб виявити спільні риси між суспіль-
ством Київської Русі та середньовічного Заходу. І зокрема, їх цікавило питання, чи
скрізь європейський феодалізм передував добі індустріалізації. Радянські історики
вважають само собою зрозумілим, що Київська Русь була феодальним суспільством.
Цієї думки тримаються й такі немарксистські історики, як Микола Павлов-Сильван-
ський, котрий звертав особливу увагу на той факт, що Київська Русь розпалася
у XII ст. на ряд невеликих князівств із дедалі виразнішою сільськогосподарською
орієнтацією. Проте більшість сучасних немарксистських істориків відкидають цю
теорію. При цьому вони вказують, що центральний для феодалізму інститут васаль-
ної залежності у володіннях Рюриковичів не існував, позаяк влада князів над бояра-
ми була мінімальною. До того ж велика роль торгівлі та міст у життєдіяльності
Київської Русі, а також наявність переважно незакабаленого селянства свідчать про
те, що ситуація на сході Європи докорінно відрізнялася від становища на заході.
Тому західні історики схильні розглядати Київську Русь скоріше як унікальну
й самобутню соціальну систему, а не підводити її під загальну категорію феодаль-
них суспільств.